Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Meer weten Sluiten en accepteren

Is Netflix van Kiri Mioki jouw favoriet? Het is helaas niet meer mogelijk om te stemmen

Netflix - Kiri Mioki

Kunstwerk: The Walthamstow Tapestry, Kunstenaar: Grayson Perry, Museum: Bonnefantenmuseum

Motivatie van de artiest

The Walthamstow Tapestry van Grayson Perry visualiseert de rol van merken in een levensloop. In ‘Netflix’ betrek ik dit thema op mijzelf en kun je horen hoe verschillende merken, van Gucci tot Aldi, mijn leven en identiteit beïnvloeden. Netflix is daarin een metafoor geworden voor de universele behoefte om je 'nice' voelen. Maar gebruik ik de merken om mijn identiteit vorm te geven of maken zij mij, en ben ik alleen een leeg omhulsel dat door hen ingevuld wordt?
In het arrangement is daarbij gekozen voor een museale benadering waarin, net zoals in het werk van Perry, modern en klassiek samenkomen.
In de visual gebruik ik een tegenovergestelde benadering dan in de Tapestry: waar Perry de merken ontdoet van hun logo en lettertype heb ik juist tientallen wereldberoemde logo’s gemaakt met mijn eigen naam. Ik bereik daarmee hetzelfde effect als Perry: de emotionele resonantie is het enige wat overblijft.


Links van de artiest: Website Facebook Instagram

Details

729 Views
64 Dagen
161 Stemmen

Deel deze inzending






Artiest: Kiri Mioki
Nummer: Netflix
Genre: Overig
Kunstwerk: The Walthamstow Tapestry
Kunstenaar: Grayson Perry
Museum: Bonnefantenmuseum

Informatie over het kunstwerk

Wat je ziet

Adidas, Mercedes, BBC, Mastercard, Evian, Gazprom… in dit kleurige wandtapijt van bijna 15 meter lang, vliegen de merknamen je om de oren! Ze slingeren rechts, links, onder en boven een aantal personages die met elkaar is verbonden door een rode en gele lijn.

Het verhaal achter het werk

Op dit wandtapijt zie je ons dagelijkse leven door een absurde bril. Volgens de kunstenaar Grayson Perry zijn we ten prooi gevallen aan een nieuwe religie, of zoals hij het zelf het liefst omschrijft: “A way through life by shopping”. Vrij vertaald: we shoppen ons suf door het leven, en geven onze persoonlijkheid vorm met onze favoriete merken. De personen op het tapijt volgen een levenspad dat geplaveid is met merknamen. De merken staan willekeurig om de figuren heen. Welke (merk)keuze ze ook maken, iedere route eindigt in de bek van de duivel. Daar ga ja dan met je Prada, in je Porsche.

De kunstenaar

“Het was hoog tijd dat een pottenbakkende travestiet de Turner Prize wint”, dat zei Grayson Perry toen hij in 2003 in een lila jurk, als zijn alter-ego Claire, Groot-Brittaniës meest begeerde award voor hedendaagse kunst in ontvangst nam. Grayson Perry volgde op aanraden van zijn vriendin een pottenbakcursus. Hij was net afgestudeerd, platzak en woonde in een kraakpand. Toen hij merkte dat de hedendaagse kunstwereld de neus ophaalde voor traditionele ambachten, zag hij een gat in de markt.

Perry liet zich voor dit werk inspireren door onder andere Sumatraanse batikwerken en door de beroemde Tapisserie van Bayeux. Toen hij dit werk maakte, zat zijn atelier nog in Walthamstow, een voorstad van Londen. Vandaar de titel The Walthamstow Tapestry.

 

“I sometimes watch the evening news on television and think all the world’s problems can be boiled down to one thing: the behavior of people with a Y chromosome.” - Grayson Perry

Tags



Meer informatie

Overige inzendingen voor dit kunstwerk

Gerelateerde Kunstwerken