Beste Art Rocks betrokkenen, deelnemers, bezoekers, winnaars, partners, ambassadeurs en supporters,
Na12 jaar vol inspirerende projecten nemen we afscheid. Het is tijd om het stokje over te dragen aan de sector zelf. In deze jaren hebben we prachtige cross-over initiatieven zien opbloeien, die musea toegankelijk maken voor een jonger publiek. Dat is precies wat we wilden bereiken.
Hoe klinkt een kunstwerk?
Wat begon als een experiment bij Museum Boijmans Van Beuningen, groeide uit tot een landelijke muziekcompetitie en zelfs een tv-programma. In totaal hebben meer dan 1000 muzikale vertalingen van kunstwerken de revue gepasseerd, met de deelname van 15 musea verspreid over heel Nederland. Art Rocks bracht muziek en kunst samen, gaf jonge makers een podium en opende museale collecties voor nieuwe generaties. We zijn trots dat we als bruggenbouwer hebben gefungeerd tussen disciplines, makers en musea.
Nieuwe klanken in het museum
Op 6 juni vierden we onze afsluiting met Nieuwe klanken in het museum in het Centraal Museum. Hier blikten we terug op 12 jaar Art Rocks en keken we vooruit naar de toekomst van muziek, musea en de verbinding met jongere bezoekers. Het was een dag vol reflectie, inspirerende panelgesprekken en nieuwe ideeën over creativiteit, experiment en samenwerking. Heb je het gemist? Je kunt de gesprekken en het optreden van upsammy hier terugkijken.
Publicatie
We hebben een speciale publicatie samengesteld waarin het volledige Art Rocks-project wordt belicht. We hopen dat het blijft inspireren – voor muzikanten en creatieven om kunst op nieuwe manieren te ontdekken en voor musea om samenwerkingen en experimenten aan te gaan.
Stichting ARTmatch
De stichting achter Art Rocks en ArtTube zal per 2025 ophouden te bestaan. Stichting ARTmatch werd in 2016 opgericht met als doel museale vernieuwing te stimuleren, nieuwe doelgroepen aan te spreken en samenwerking binnen de cultuursector te bevorderen. Lees de volledige toelichting van het bestuur hieronder:
De stichting ART Match is in 2016 opgericht om museale vernieuwing te stimuleren, nieuwe doelgroepen voor de kunst en cultuur uit de musea aan te spreken en daarin samenwerking te bevorderen.
De stichting heeft dit doel onder meer nagestreefd door het ondersteunen en initiëren van collectieve museale educatieprojecten die afzonderlijke musea helpen om nieuwe doelgroepen aan te boren. Naast het voormalige project Art Tube mondde dit uit in het project Art Rocks, een activiteit waar muziek, kunst en jongeren centraal staan. Met onder andere een muziekcompetitie, waarin jonge muzikanten ieder een nieuw muziekstuk schrijven en uitvoeren, elk geïnspireerd door een kunstwerk, gekozen uit de collectie uit een van de deelnemende musea.
Art Rocks startte in 2012 en is daarna uitgegroeid tot een steeds groter terugkerend evenement, dat de kijk van deze doelgroep op kunst en musea positief heeft beïnvloed. Zodanig dat musea het samenspel tussen enerzijds inspiratie door kunst en het maken van muziek en anderzijds het anders kijken naar kunst door die muziek hebben overgenomen en hebben geïntegreerd in hun aanbod. Door dit succes van Art Rocks heeft het project zichzelf overbodig gemaakt. Een mooie ontwikkeling. De stichting ART Match heeft daarom besloten om het project Art Rocks af te sluiten in 2024. Omdat is gebleken dat de musea in verband met de beschreven ontwikkeling geen rol meer zien voor de stichting, is tevens besloten om de stichting ART Match op te heffen. Dit zal plaatsvinden met ingang van 1 januari 2025.
Tot slot
We hopen dat jullie geïnspireerd blijven!