Over de inzending
Uit dat gevoel van machteloosheid kwam van dit nummer en zijn sombere melodie tevoorschijn. De openingsregel van dit nummer kwam ook al snel bovendrijven: I watch the waves, knowing that one day they'll wash over me. Het gevoel van onmacht wordt versterkt doordat het nummer ook eindigt met deze zin: maken we wel vooruitgang?
Links van de artiest: Website Facebook Instagram
Informatie over het kunstwerk
Dit zie je
Jakarta (Indonesië) heeft een vrij uniek probleem; terwijl de zeespiegel stijgt, zinkt de bodem ook nog eens door het oppompen van grondwater. Jakarta heeft daardoor als één van de eerste grote steden serieuze problemen met het buitenhouden van water. Wat niet meehelpt is het fenomeen wat we hier op de foto zien: de overheid heeft pogingen ondernomen zeedijken aan te leggen, maar bij hoogwater loopt het water er onderdoor alsof de dijk niet aanwezig is. Het ziet ernaar uit dat evacueren binnen enkele decennia de enige optie is voor de inwoners.
Het verhaal achter het kunstwerk
Fotojournalist en filmmaker Kadir van Lohuizen reist de wereld rond om gevolgen van de klimaatcrisis vast te leggen. Dit levert indrukwekkende foto’s en video’s op van een veranderend landschap, die de omvang van deze urgente problematiek helder in beeld brengen. Van smeltend ijs tot ondergelopen akkers - we hebben het hier niet over morgen, maar over vandaag. Van Lohuizen laat je met eigen ogen zien wat zich elders afspeelt.
Waarom uitgekozen voor Art Rocks
De klimaatcrisis is een ontzettend belangrijk thema om bespreekbaar te maken. Tegelijkertijd is het complex en voelt het soms wat ontastbaar. Via de kunst van Kadir, maar ook via muziek, kunnen we dit soort thema’s dichter bij de leefwereld van de aanschouwer brengen.
Bijzonder weetje
Pluit is een kwetsbaar gebied ten noorden van Jakarta. Dit deel van de stad zinkt ongeveer 30 centimeter per jaar!
Over de kunstenaar
Kadir van Lohuizen is fotojournalist en medeoprichter van NOOR Images. Politieke en maatschappelijke thema’s staan centraal in zijn werk. Zo bracht hij conflicten in Afrikaanse landen als Sierra Leone en Liberia in beeld. Maar ook het mismanagement van afvalverwerking in grote steden, en de nasleep van orkaan Katrina in New Orleans. Het humanitaire aspect speelt in zijn reportages een belangrijke rol. Hij schenkt veel aandacht aan de mensen die we op zijn foto’s zien afgebeeld. Daardoor voelen ze nooit aan als willekeurige figuranten.
Zijn invloedrijke beelden bleven niet onopgemerkt. Ze werden onder andere opgepakt door belangrijke internationale nieuwsbronnen als de New York Times, en leverden hem talloze prijzen op, waaronder de Zilveren Camera en World Press Photo-onderscheidingen. Naast zijn werk als fotojournalist geeft Kadir van Lohuizen regelmatig lezingen en is hij docent fotografie.
Overige informatie
Het werk hing dit voorjaar in de tentoonstelling ‘Hoogtij(d)’, wat in het teken stond van de beelden die Van Lohuizen wereldwijd maakte om de urgentie van de klimaatcrisis in beeld te brengen. Dit was een samenwerking met Het Scheepvaartmuseum, die tegelijkertijd ook een tentoonstelling hierover had staan.
Tags
Fotografie Klimaatcrisis Actualiteit Maatschappij DuurzaamheidMeer informatie