Stichting ARTmatch is in 2016 opgericht om museale vernieuwing te stimuleren, nieuwe doelgroepen voor de kunst en cultuur uit de musea aan te spreken en daarin samenwerking te bevorderen. Art Rocks is het belangrijkste project van stichting ARTmatch. De afgelopen periode is het bestuur van ARTmatch flink vernieuwd. De hoogste tijd om de bestuursleden aan je voor te stellen!
Patrick Broekema
De nieuwe voorzitter is Patrick Broekema. Art Rocks past goed bij hem; de verbinding tussen besturen, muziek en erfgoed loopt als een rode draad door zijn CV. Als voorzitter hoopt hij bij te kunnen dragen aan de ingezette professionalisering. En aan het vergroten van de impact van Art Rocks door het bereiken van een grotere doelgroep. Vanuit zijn achtergrond als adviseur governance bij Cultuur+Ondernemen let hij daarbij scherp op de inrichting van de eigen governance. Met andere woorden: hoe kunnen we door middel van effectief samenspel met elkaar de kracht van Art Rocks verder versterken. Hij vind het daarbij vooral belangrijk om een goede en kritische gesprekspartner te zijn voor de directeur en verbinding te leggen tussen bestuur, organisatie en stakeholders.
Kunstwerk met een muzikaal tintje
We vroegen Patrick naar zijn favoriete kunstwerk en de soundtrack die daarbij hoort. “Omdat ik zelf vrij actief muziek maak (o.a. luit en gitaar) hebben mijn favoriete kunstwerken vaak een muzikaal tintje.
Zo ook mijn favoriete kunstwerk, het schilderij El Jaleo uit 1882 van John Singer Sargent. Ik vind de spanning en de beweging in het schilderij fascinerend. Uiteraard hoort er flamenco bij dit schilderij. Ik stel me voor dat de danseres een bulería danst, zoals uitgevoerd door cantaor (flamencozanger) Antonio Reyes en gitarist Diego del Morao. “
Menno Wiegman
Menno Wiegman neemt als secretaris het stokje over van Rianne Schoonderbeek. Hij is Relatiemanager fondsen bij Museum Boijmans Van Beuningen en was voorheen projectadviseur van het K.F. Hein Fonds. Hij heeft veel ervaring met fondsenwerving en relatiemanagement. Menno gelooft enorm in de crossover die Art Rocks realiseert: “Niet alleen brengt het inhoudelijk nieuwe inzichten, maar het raakt ook nieuwe, bredere gevoelens en publieksgroepen. Door middel van crossover betreed je nieuwe werelden die kunnen inspireren en die weer raken aan andere onbekende terreinen. Ik werk graag mee om de invalshoek van Art Rocks te versterken. Door deze te verbinden met mogelijkheden in de culturele sector, maar nadrukkelijk ook daarbuiten. Hoe kan Art Rocks relevant zijn op onverwachte plekken waar we nieuwe mensen ontmoeten? En welke bedrijfsmodellen horen daarbij (niet onbelangrijk)?”
“Er bestaan stemmingen en daar hoort een kunstwerk bij”
Op de vraag wat zijn favoriete kunstwerk is, is hij duidelijk: “Er bestaat voor mij niet zoiets als een favoriet kunstwerk. Net als er geen favoriete muziek bestaat. Er bestaan stemmingen en daar hoort een kunstwerk bij. En soms is het juist goed om iets te zien of te horen wat schuurt en schaaft. En het gekke is dat als ik blij en opgewekt ben dat ik juist zin heb in sentimentele kunst en muziek en andersom.
Nu heb ik gekozen voor een lekker sentimenteel werk: La maison de pecheur, Varengeville van Claude Monet, 1882. Zeker niet het beste en wat mij betreft ook niet van de beste kunstenaar die ik ken. Wie droomt er u stiekem niet van zo'n mooi huisje bij de zee. Zeker nu. De oneindigheid die het werk uitstraalt, en tegelijkertijd het niets. Want in dit huisje kunnen onmogelijk deadlines, planningen of afspraken bestaan. Heerlijk toch? En als zo'n huisje even niet voorhanden is dan zoeken we zo'n soort huisje wel in onszelf. Als we daar dan genoeg van hebben gaan we weer op zoek naar het destructieve werk van Joep van Lieshout of het nihilisme van Dada.
En hoe klinkt dat dan? Ik heb bij dit werk het nummer House by the sea van Moddi in m’n hoofd. Dit nummer hoorde ik voor het eerst bij Into The Great Wide Open. Op een zonnige dag in de duinen op Vlieland. Het is sindsdien altijd in m’n hoofd blijven hangen en af en toe draai ik het. Het gevoel en de melodie passen volgens mij perfect bij het werk van Monet. Dit is volgens mij het huisje waar hij over hij zingt. En de wazige omgeving past bij het introverte van het nummer. Heerlijk sentiment dus.”
Matthijs de Bruin
Matthijs is momenteel Head of Fundraising, Partnerships & Business Development bij Young Impact, een organisatie die gelooft dat jongeren de wereld positief kunnen veranderen. Dat zij de energie en het talent hebben om impact te maken. Impact op anderen, op de wereld, op henzelf. Bij Art Rocks hoopt Matthijs voornamelijk een bijdrage te kunnen leveren op het gebied van het binden van jongeren, fondsenwering en het doorontwikkelen van het concept. “Graag draag ik bij aan de groei en dus ook de bestendiging van Art Rocks in het culturele landschap.”
Melancholie en zelfreflectie
Zijn favoriete kunstwerk is van Rudolf Stingel. Het werk heet Untitled (After Sam). “Ik zag dit grote schilderij (ik dacht 3.5 × 5 m) in het Whitney museum in New York in 2007. Ik was meteen helemaal gegrepen door het beeld. Melancholie en zelfreflectie roept het op....vandaar ook mijn keuze voor All things must pass van George Harrison.
Wij waren erg nieuwsgierig naar welke kunstenaar Matthijs dan zelf zou willen zijn als dat voor één dag kon.. “Ik houd erg van de schilderijen van Edward Hopper dus als ik dan toch één dag van mijn leven een kunstenaar mag zijn dan is dat Hopper. Die dag in het leven van Hopper zou ik wel willen werken aan Nighthawks. Wat me aanspreekt in zijn werk zijn de kleuren, VS in die tijd jaren 1920-1960) het realisme, de zelfreflectie (lijkt wel een terugkerend thema....)”
Angelo Bromet
Angelo Bromet is op dit moment Programmeur bij New Metropolis Zuidoost & Talent Developer bij de Melkweg Amsterdam. Hij wil Art Rocks inzichten bieden over straat- en jongerencultuur en zijn kennis delen over hoe je de werelden van kunst en cultuur duurzaam aan elkaar verbindt. Angelo gaat de komende tijd ook aan de slag met het verder uitwerken van de plannen rond het aanstellen van een jongerenbestuur. Een vraag die we onszelf daarbij stellen is: hoe maak je jongeren, die meer dan gemiddeld gemotiveerd zijn een actieve bijdrage te leveren aan de culturele sector, enthousiast voor een bestuursfunctie? Juist die jongeren kunnen we vragen zitting te nemen in het jongerenbestuur. Zij vergaderen regelmatig mee met het huidige bestuur en worden begeleid door een senior bestuurslid.
Street Art & Bamba Nazar
Angelo heeft zelf geen favoriet kunstwerk, zo zegt hij zelf. Wel houdt hij erg van Street Art. “Het gaat dan vaak om combinatie tussen de locatie, de art en de power van het stuk. Ik ben een echte hip hop baby, dus voor mij is alles kennis delen, protest en het maken van een statement en daar passen de meeste New York tracks uit de jaren 90 wel bij.” Op de vraag welke kunstenaar Angelo 1 dag zou willen zijn, zegt hij: “Bamba Nazar, alles wat hij aanraakt (Art, tracks, design) raakt mij altijd. Het uit wat ik voel, ook al zou ik die vertaalslag zelf niet kunnen maken.”
Marlous van Gastel
Marlous is sinds 2019 betrokken bij ARTmatch. Marlous combineert haar werk als docent Management aan de Reinwardt Academy met een adviesfunctie voor de Raad voor Cultuur. Binnen Art Rocks wil zij scherp zijn op vernieuwing, pionieren en het actief betrekken van jongeren. Zowel in het bestuur, als in de projecten. Graag wil zij een bijdrage leveren aan verbreding van de genres in muziek en beeldende kunst. Op bestuurlijk niveau heeft zij als doel het verder professionaliseren van een goed bestuur, we gaan immers een nieuwe fase in. Ook zijn aandacht voor diversiteit en het bewaken van inclusie speerpunten voor haar.
"Rappen in een eigen flow met intelligente en poëtische woordvondsten"
Marlous’ favoriete kunstwerk is Leap into the Void van Yves Klein (1960) Als kunsthistoricus vond ze het echter een moeilijke vraag om te beantwoorden. “Deze foto en het werk van Yves Klein is wel een grote favoriet. Het beeld is mysterieus, symbolisch, technisch interessant voor die tijd, het verbeeldt lef en bravoure, tegen de regels van de natuur. De rustig wegfietsende man maakt het af. De tijd wordt bevroren, het is actie-reactie, ultieme vrijheid.
Qua gevoel is Where Is My Mind van de Pixies hierbij de beste soundtrack. Ik ben zelf echt een fanatieke luisteraar en publiek, maar geen maker. Wat zou ik het gaaf vinden om voor 1 dag heel goed muziek te kunnen maken, fantastisch te kunnen rappen in een eigen flow met intelligente en poëtische woordvondsten. Dat lijkt me het ultieme! Bijvoorbeeld om Nas te zijn, een dag na de release van Illmatic, een van de beste Hiphop albums ooit, Dus 20 april 1994.”
Minke Schat
Foto: Henriëtte Guest
Minke Schat is sinds 2109 directeur van Museum Panorama Mesdag. Eerder was zij acht jaar werkzaam als hoofd publiekszaken en commerciële zaken bij Museum De Lakenhal, Leiden. Daarvoor was ze drie jaar manager publiekszaken bij het Groninger Museum. Ze was initiator en curator van diverse kunst & wetenschap -festivals in Groningen en Leiden en heeft zich tijdens haar loopbaan voor de muziek ingezet bij o.a. Het Concertgebouw, Buma Cultuur en Eurosonic Noorderslag. Bij het muziek- en kunstfestival Into The Great Wide Open op Vlieland, maakt zij deel uit van de kunstredactie. Ze heeft daarnaast zitting in diverse besturen van o.a. Tolhuistuin Amsterdam, Het Noordpool Orkest en Stichting ArtMatch.
Inspiratie opent deuren, creëert kansen en nieuwe verhaallijnen
Het verschil kunnen maken, is een van haar drijfveren. Buiten de lijnen willen en durven kleuren. Nieuwe mogelijkheden zoeken. Nieuwe verbindingen aangaan. En inspiratie kan zij niet zonder. Het opent deuren, creëert kansen en nieuwe verhaallijnen. Zo probeert zij haar met haar bijdrage mede het verschil te kunnen maken voor én met ArtMatch.
Mixen en matchen zegt ze, is haar handschrift. “Door te onderzoeken hoe zintuigen nog meer geprikkeld kunnen worden, bijvoorbeeld geur toe te voegen. Of kunst en muziek. Hoe mooi is het om te vragen aan een componist om een live underscore te maken bij een kunstwerk. Dat inspireert, het geeft een verdiepende laag, een nieuwe ervaring, waardoor je weer heel anders kijkt, de kunst anders beleeft. Daarnaast kan het diverse tijdlagen met elkaar verbinden.”
Een van haar favoriete kunstwerken is Het Lam Gods van Jan & Hubert van Eyck. Maar ook hedendaagse makers als bijvoorbeeld Philip Vermeulen vindt zij spannend. Minke ontwikkelde haar passie voor hedendaagse kunst tijdens haar studie aan de kunstacademie te Groningen en voor de Middeleeuwse kunst aan de Rijksuniversiteit in diezelfde stad. Naast kunst is muziek haar tweede passie, welke zij dan ook graag met elkaar mixt. Ze werd meermaals een ‘museale DJ’ genoemd. “Een muzikale underscore van Craig Armstrong – Ruthless Gravity - bij Het Lam Gods van Jan & Hubert van Eyck, zou ik heel spannend vinden.
"De precisie van ragfijne schildertoetsen van Jan en Hubert van Eyck in combinatie met de intensiteit van de muziek van Armstrong, maakt dat al mijn zintuigen open gaan staan.”
We nemen afscheid van Marieke van der Kruijs, Catrien Schreuder en Rianne Schoonderbeek. Marieke en Catrien waren betrokken bij de oprichting van de stichting en hebben beiden de groei van de stichting begeleid. Rianne was namens Museum Boijmans Van Beuningen lid van het bestuur en draagt het stokje over aan Menno Wiegman. We danken Catrien, Marieke en Rianne voor hun betrokkenheid de afgelopen jaren!
Art Rocks doet in 2020 mee aan de Art-up Incubator. Een programma waar wordt gewerkt aan innovatieve oplossingen voor de cultuursector. Benieuwd naar wat Art Rocks de komende jaren van plan is?