Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Meer weten Sluiten en accepteren

Is Na de zondvloed van Jan en Derk in de Rokk'n & De Haip jouw favoriet? Het is helaas niet meer mogelijk om te stemmen

Na de zondvloed - Jan en Derk in de Rokk'n & De Haip

Kunstwerk: Geiten langs slootkant, Kunstenaar: Klaas van Leeuwen, Museum: Drents Museum

Motivatie van de artiest

In het echt is het schilderij heel groot; toen ik ervoor stond werd ik haast overweldigd door de schoonheid (letterlijk en figuurlijk) van het landschap dat erop is afgebeeld. Toen ik de afbeelding voor het eerst zag, op de website van Art Rocks, kreeg ik aan de ene kant een gevoel van ontroering, aan de andere kant een gevoel van verlangen naar zo'n frisse, vredige wereld. Ik stelde me voor hoe die twee geitjes van de ark van Noach waren komen lopen, na de zondvloed die was ontstaan uit de tranen van de schepper van de aarde. Het waren tranen van woede en verdriet over de teloorgang van dat levenswerk van hem.

Details

476 Views
275 Dagen
0 Stemmen

Deel deze inzending






Artiest: Jan en Derk in de Rokk'n & De Haip
Nummer: Na de zondvloed
Genre: Overig
Kunstwerk: Geiten langs slootkant
Kunstenaar: Klaas van Leeuwen
Museum: Drents Museum

Informatie over het kunstwerk

Wat je ziet

Twee geiten staan op een mooie lentedag gras te eten langs de slootkant.  

Het verhaal achter het werk

Klaas van Leeuwen is tegenwoordig een vrijwel onbekende ontwerper en kunstschilder. Rond 1900 hield hij zich bezig met allerlei vormen van kunstnijverheid, net als bekendere tijdgenoten zoals Chris Lebeau, Jac. van den Bosch en Cornelis de Lorm. Hij was meubelontwerper, tekenleraar en schilder. Van Leeuwen kreeg zijn opleiding tot kunstenaar aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam. Hij was zeer talentvol en kreeg een beurs waarmee hij in Parijs verder studeerde aan de Ecole des Beaux Arts. Na zijn terugkeer in Nederland stortte hij zich in de wereld van de kunstnijverheid. Hij werd meubelontwerper en maakte ‘eerlijke, constructieve’ meubelen. Daarnaast gaf hij tekenles aan de ‘Industrieschool van de Maatschappij voor de Werkende Stand’. Na een conflict de Nederlandsche Vereniging voor Ambachts- en Nijverheidskunst pakte hij de draad weer op als tekenaar en schilder.

Klaas van Leeuwen schilderde sinds die tijd vooral veel  portretten, maar had een voorliefde voor stillevens. Hij kreeg vooral complimenten voor de knappe weergave van de verschillende stoffen die hij schilderde, zoals glas, water, textiel, vaak in combinatie met planten en bloemen. Een andere liefhebberij van van Leeuwen was het schilderen van geiten! Wat opvalt is dat hij vaak verschillende variaties van eenzelfde situatie maakte. Soms maakte hij voor een nieuwe situatie gebruik van een achtergrond die hij als eens eerder had geschilderd. Zo zijn het schilderij ‘Boer met zeis’ en ‘Geiten aan de slootkant’ duidelijk ‘familie’ van elkaar. Nadat hij in 1919 in Aalsmeer neerstreek, in zijn zelfontworpen woning, ging hij vooral landschappen schilderen.

De kunstenaar

Klaas van Leeuwen is tegenwoordig een vrijwel onbekende ontwerper en kunstschilder. Rond 1900 hield hij zich bezig met allerlei vormen van kunstnijverheid, net als bekendere tijdgenoten zoals Chris Lebeau, Jac. van den Bosch en Cornelis de Lorm. Hij was meubelontwerper, tekenleraar en schilder. 

Het bekendste schilderij van Klaas van Leeuwen is ‘Geiten aan de slootkant’. Vriend en collegakunstenaar Huib Luns schrijft over dit schilderij: ‘Eén schilderij van Klaas van Leeuwen kennen in ons land alle schilders: dat is het doek waarin het wit van geiten aan de rand van ’n weidesloot strijdt tegen de reflexen in het zonverlichte water. Levendig van opstelling, sterk van kleuren, heeft dit werk grote waardering gevonden en wij hoorden nog dezer dagen van een onzer scherpzinnigste critici dat het grote doek, dat hij op de Hollandsche tentoonstelling te Weenen zag hangen, het zoo “goed deed”’.

De bekende kunstcriticus R.W.P. de Vries jr. schrijft in 1916 over het werk van Klaas van Leeuwen: ‘Niets is ook in Van leeuwens werk aan toevalligheid overgelaten, alles is raak en welbewust, vast en zeker neergezet. (…) Zijn werk is helder en klaar, open en eerlijk, hij zoekt niet effect te verkrijgen met trucs, met ateliergeheimpjes, hij schildert eenvoudig en zonder aanstellerij.’

‘Honderd jaar geleden kende iedere kunstenaar de geiten van Klaas van Leeuwen met z'n ongelooflijk krachtige kleurstelling. Vreemd hoe zo'n schilderij uit het collectieve geheugen kan verdwijnen.‘

Tags



Meer informatie

Gerelateerde Kunstwerken