Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Accepteren Meer weten ? Niet accepteren

De schilderes Hannah Höch

Chris Lebeau / Drents Museum / 1933


Terug naar kunstwerken

Chris Lebeau

Wat je ziet

Portret van de Duitse schilderes Hannah Höch op een rode stoel, ontworpen door Cornelis van der Sluys.

Het verhaal achter het werk

Perfectionistisch, principieel en extreem productief. Zo kun je Chris Lebeau typeren. Chris Lebeau werd geboren in een Amsterdamse kelderwoning als vierde kind van een arbeidersechtpaar. Zijn vader was een werkloze machinist en opvliegende anarcho-socialist, zijn moeder verstelnaaister. Het hoofd van de lagere school ontdekte het tekentalent van de jonge Chris en zorgde ervoor dat hij op Amsterdamse Kunst Nijverheid Teekenschool ‘Quellinius’ terechtkwam. Daar werd hij opgeleid tot decoratieschilder. Aansluitend ging hij naar de Rijksschool voor Kunstnijverheid. Lebeau bleek een multi-talent. Grafiek, theaterdecors, glaswerk, houtsneden, sculpturen, pentekeningen, schilderijen, theaterinterieurs. Lebeau kon op elk terrein van de beeldende kunst uit de voeten. Lebeau is een belangrijk vertegenwoordiger van de Nederlandse Art Deco en Art Nouveau. Hij ontwierp het interieur van het chique Asta-theater in Den Haag (nu een casino) en de glas-in-loodramen en wandschilderingen voor de eerste klas trouwzaal in het stadhuis van Amsterdam.

In de jaren dertig schilderde Lebeau vooral. Eerst landschappen met penseel en inkt. Later portretten. Eerst een serie in olieverf, daarna een serie met goud- en zilverstift. Ze werden niet allemaal even enthousiast ontvangen. Zo schreef P. Koomen van het Maandblad van Beeldende Kunsten dat ‘Lebeau als portretschilder  handig typeert, maar slechts zelden karakteriseert en dat zijn portretten wel levendig, echter niet werkelijk levend zijn’. Overigens is hij wel geraakt door de expressieve kracht van de portretten van Lebeau. Het portret van de uit Berlijn afkomstige schilderes Hannah Höch is er één uit de serie portretten in olieverf. Ze zit in een rode stoel van ontwerper Cornelis van der Sluys. Dit schilderij is net iets minder koud en zakelijk dan de portretten waarover Koomen schreef. Dat komt vooral omdat de penseelstreek hier en daar weer zichtbaar is.

De kunstenaar

Chris Lebeau is een van de bekendste Nederlandse kunstenaars uit de eerste helft van de 20ste eeuw. Lebeau is een belangrijk vertegenwoordiger van de Nederlandse Art Deco en Art Nouveau.

De geboorteaankondiging van Chris Lebeau: 'Wij ondergetekenden geven door dezen met leedwezen te kennen, dat ons een Broeder is geboren onder den naam van JORIS JOHANNES CHRISTIAAN, verder betreuren wij alle de geboorte van dat kind, om reden dat wij door onze ouders verplicht zullen worden weer elk één gedeelte van onze voeding, kleeding en dekking te moeten missen'.

Lebeau groeit op in een socialistisch milieu met een vader die (te)veel drinkt. Het is dan ook niet zo gek dat hij later geheelonthouder, vegetariër en een fanatieke anarcho-communist wordt. Hij weigert om glaswerk te ontwerpen waar alcohol in kan en ook postzegels met de koningin weigert hij te ontwerpen. 

'Een fascinerend portret van artistieke duizendpoot Chris Lebeau. Hij is een van de prominenten in onze collectie kunst rond 1900, die mag niet ontbreken.’

Informatie

Grootte 
105 (h) x 75 (b) cm

Materiaal 
Olieverf op paneel

Te zien in 
Assen bij het Drents Museum

Editie
2018

Tags

1933 Mens Relatie Figuratief Schilderij

Drents Museum

Link naar collectie

Deel dit kunstwerk




Gerelateerde Kunstwerken