Terug naar kunstwerken
Dirk Nijland
Wat je ziet
Een stilleven met twee schedels en een zonnewijzer.
Het verhaal achter het werk
Schilder, tekenaar en graficus Dirk Nijland trok zich maar weinig aan van de stromingen en richtingen die in zijn tijd in de mode waren. Hij schilderde wat hem interesseerde en op een manier waar hij zelf plezier in had. Water, scheepvaart en industrie komen veel voor in zijn werk. Niet zo gek, want hij komt uit een familie van baggeraars. Zijn werk lijkt soms wat naïef, maar is heel bewust en trefzeker. Critici uit zijn tijd waren zeer onder de indruk van zijn werk. Over zijn eerste werk zegt het Nieuws van de Dag ‘Met genoegen maken we hier kennis met de eerste pogingen van een jong Dordtenaar, Dirk Nijland. Dat kan veel beloven, die zorgvuldig uitgewerkte tuin-, rivier- en stadsgezichten. Degelijkheid treft ons in deze talentvolle arbeid’. In bijna alle grote Nederlandse musea is tegenwoordig werk van Nijland te vinden.
Dirk Nijland was de zoon van kunstverzamelaar Hidde Nijland. Dankzij zijn vaders verzamelwoede kwam hij al vroeg in aanraking met kunst en kunstenaars. Na drie jaar HBS ging de jonge Dirk in de leer bij schilder Antoon Derkinderen. Twee jaar later ging hij naar de Rijksschool voor Kunstnijverheid, waar hij in de klas zat met Chris Lebeau. Dirk Nijland had een buitengewone interesse voor alledaagse en soms absurde onderwerpen. Hij was een van de eerste kunstenaars in Nederland die zich bezighield met het pointilleren, ook experimenteerde hij met het maken van houtsneden. Voor zijn stillevens gebruikte hij vooral voorwerpen waar hij aan gehecht was. Rond 1935 ging hij schedels gebruiken in zijn stillevens, net zoals zijn grote voorbeelden uit de 17de eeuw dat deden. Het ging Nijland niet alleen om de schedel als symbool van de dood, maar ook om het demonstreren van een perfecte techniek.
De kunstenaar
Schilder, tekenaar en graficus Dirk Nijland was een eigenzinnige kunstenaar, die zich maar weinig aantrok van de stromingen en richtingen die in zijn tijd in de mode waren. Hij schilderde wat hem interesseerde en op een manier waar hij zelf plezier in had. Nijland had een buitengewone interesse voor alledaagse en soms absurde onderwerpen.
‘De fascinatie voor de dood en het verstrijken van de tijd is universeel’.
Informatie
Grootte
41,5 (h) x 76 (b) cm
Materiaal
Olieverf op doek
Te zien in
Assen bij het Drents Museum
Editie
2018
Tags
1933 Natuur Dood en strijd Figuratief SchilderijDrents Museum
Link naar collectieDeel dit kunstwerk
TwitterInzendingen
-
Vlucht
Van: Cashmyra
Genre: Singer/Songwriter
1825 2237 dagen 4 stemmen -
Tijd
Van: Verona de Diego
Genre: Klassiek
3504 2236 dagen 78 stemmen -
Transient
Van: RITSAERT
Genre: Electronic/Ambient
1479 2232 dagen 68 stemmen -
Ik Ben Vrij
Van: De Onbekende
Genre: Singer/Songwriter
1941 2232 dagen 37 stemmen -
Er is een tijd ...
Van: Match
Genre: Electronic/Ambient
2132 2230 dagen 24 stemmen