Over de inzending
Op het schilderij is een vaas met een prachtig kleurrijk en met zorg 'geplukt' ("I picked them with care")/geschilderd boeket te zien. Eigenlijk klaar, om aan iemand te sturen...Iemand die het nodig heeft...
Aan de linkerkant zit een eekhoorn, wat voor mij symbool staat voor het verzamelen van angstige gedachten/zorgen ("I know there are worries")en het vergeten te leven in het nu. We vergeten soms, hoe de bloemen (wat staat voor de mooie dingen in ons leven), die we op ons pad tegenkomen, ruiken...
De kracht van de eekhoorn in dit schilderij, is de zorg te hebben voor hetgeen zich hier en nu aandient; juist zonder angst voor morgen.
In de bloemen kun je de sterke kracht ontdekken en vertrouwen in jezelf hervinden. De bloemen staan in mijn liedje symbool voor bijv. fris- en fermheid (fresh and firm) vertrouwen, hoop (full of hope); zijn gevuld met licht...
Ik wens degene die dit boeket ontvangt, voor altijd geluk en met alle moeilijkheden, die het leven biedt, daarbij tevens de wens, niet te vergeten om de bloemen onderweg te blijven ruiken...
De video toont alleen mijn mond en mijn hart. Ik zing dan ook vanuit mijn hart : )
Judy Carati, augustus 2020
Links van de artiest: Website Facebook
Informatie over het kunstwerk
Dit zie je
Een prachtig geassembleerd boeket in een vaas van edelmetaal staande op een tafel van natuursteen. Links zit een eekhoorntje op de tafelrand, rechts is een dik oosters tapijt over de tafel heen gedrapeerd met hierop enkele druiventrossen.
Het verhaal achter het kunstwerk
Het schilderij draagt de valse signatuur van Jan van Huysum (1682-1749). Uit onderzoek is gebleken dat het waarschijnlijk gaat om een schilderij door Willem Frederik van Royen, hofschilder van Frederik Willem, keurvorst van Brandenburg te Potsdam. In 1669 trad Van Royen bij hem in dienst. In 1689 werd hij directeur van de Akademie der Künste in Berlijn. Hij schilderde voornamelijk bloem- en vruchtenstillevens naast een aantal jacht- en dierschilderijen. Het oosters tapijt hangt over de rand van het marmeren blad. Dit illusionistisch effect wordt ook wel een ‘trompe-l’oeil’ genoemd, hetgeen letterlijk vertaald kan worden als een ‘bedriegertje van het oog’.
Waarom voor Art Rocks uitgekozen?
De kunstenaar van dit werk heeft een buitengewone driedimensionaliteit, grote lichtcontrasten en overtuigende stofuitdrukking in dit schilderij weten te verwerken. Het tapijt is haast tastbaar en het eekhoorntje kan elk moment wegspringen. Dit tafereel bestond niet in het echt, maar de schilder doet het lijken alsof. Het geënsceneerde geheel overtuigt de beschouwer moeiteloos. Is dit niet een kwaliteit die elke artiest moet hebben?
Over de kunstenaar
Willem Frederiksz Van Royen (vermoedelijk Haarlem, 1645 - 1723) was een stillevenschilder uit Haarlem die lange tijd in Den Haag werkte. Aan het eind van de 17de eeuw vertrok hij naar Duitsland waar hij hofschilder werd, dit was een grote eer. In deze tijd is dit schilderij tot stand gekomen.
Bijzondere weetjes
Wist je dat een eekhoorn eeuwenlang als huisdier gehouden werd? Hij fungeerde als statussymbool en werd soms aan een zilveren kettinkje gelegd. Op dit stilleven zien we behalve de eekhoorn ook een dik, oosters tapijt en een vaas van edelmetaal. Deze dure verzamelobjecten werden aangeschaft op mee te pronken. Het boeket is kunstmatig geassembleerd en zou om meerdere redenen nooit kunnen bestaan in deze vorm. Alle bloemen zijn in hun meest gunstige positie geschilderd en naar de beschouwer toegekeerd, wanneer je dit in een echte vaas zou proberen zou het boeket omvallen. Bovendien groeiden niet alle bloemen tegelijkertijd. De kunstenaar heeft waarschijnlijk tekeningen gehad en aan de hand daarvan dit boeket samengesteld.
Tags
Barok StillevenMeer informatie
Overige inzendingen voor dit kunstwerk
-
Te veel
Van: INKT
Genre: Overig
2062 1462 dagen 46 stemmen -
Someday
Van: Morrow
Genre: Pop/Rock
3548 1461 dagen 753 stemmen