Terug naar kunstwerken
Julio Gonzalez
Wat je ziet
Een expressief gebed, verbeeld met niets meer dan ijzeren staven
Het verhaal achter het werk
Door middel van platte en ronde stangen en staven weet hij hier met enkele expressieve, opwaartse lijnen de suggestie te wekken van een knielende, biddende vrouw, die haar armen ten hemel heft. Het gebed is een sprekend voorbeeld van hoe Gonzalez zelf zijn beelden ziet: als een vorm van ‘tekenen in de ruimte’.
Gonzalez is een meester in het gebruik van lijnen. Met een paar stukken ijzer maakt hij een intens gebed. Zoals je met een paar noten een groot gevoel kunt oproepen. Het werk is volslagen anders dan een Van Gogh, maar net zo sprekend. Wie voelt zich aangesproken?
De kunstenaar
De Spaanse kunstenaar Julio Gonzalez leert van zijn vader, die edelsmid is, smeden, solderen, snijden en andere vormen van metaalbewerking. Hij vestigt zich in 1900 in Parijs, waar zijn landgenoten Pablo Gargallo en Pablo Picasso hem inspireren sculpturen van ijzer te gaan maken. Hij ontwikkelt zich tot een meester in het assembleren van door hem bewerkte, losse stukken schroot en ijzerafval. Zijn geliefdste onderwerp is de vrouw, zittend, liggend of dansend, haar haar kammend of in de spiegel kijkend. Met platte stukken en stroken ijzer duidt hij zijn figuren en koppen schetsmatig aan.
Informatie
Grootte
85 (h) x 101 (b) x 34 (d) cm
Materiaal
Ijzer
Te zien in
Otterlo bij het Kröller-Müller Museum
Editie
2018