Over de inzending
Links van de artiest: Website Facebook Instagram
Informatie over het kunstwerk
Wat je ziet
We kijken er nu niet meer van op. Blokjes, streepjes, primaire kleuren. Abstract is doodgewoon en onderzoek wijst zelfs uit dat wij Nederlanders er wel van houden. Meer dan van een precies gelijkend stilleven. Maar als je dit werk vergelijkt met andere kunstwerken uit dezelfde tijd, zoals Mata Hari, dan zie je meteen hoe grensverleggend dit werk is geweest. Een oud thema (vissersvrouwen aan zee) in een ongekend nieuw jasje.
Het verhaal achter het werk
Bart van der Leck kiest in De storm voor een radicale vereenvoudiging van kleur, vorm en inhoud. Toch is het typisch Nederlandse thema – vissersvrouwen die uitkijken naar hun mannen op zee – nog heel herkenbaar.
In De storm past hij telkens de kleur toe die het dichtst bij de oorspronkelijke kleur staat: het strand is geel, de zee blauw, en de kleding van de vrouwen heeft met zwart, wit en blauw de kleuren van de authentieke Scheveningse klederdracht.
De kunstenaar
Van der Leck begint zijn artistieke loopbaan met het maken van glas-in-loodramen, een ervaring die van grote invloed is op zijn latere schilderkunst. De geïsoleerde, omlijnde vormen en zijn keuze voor sterke kleuren vinden hier hun oorsprong. Vanaf 1910 wordt zijn werk steeds abstracter. Uitgangspunt blijft de realiteit maar hij reduceert alle vormen tot blokjes. Ook gebruikt hij alleen nog de primaire kleuren rood, geel en blauw, aangevuld met grijs, zwart en wit. In 1917 richt Van der Leck samen met Piet Mondriaan en Theo van Doesburg De Stijl op. Uiteindelijk vindt hij het streven naar absolute abstractie te ver gaan en twee jaar later verlaat hij de beweging.
Tags
Meer informatie