Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Accepteren Meer weten ? Niet accepteren

Take all you got - Jelske

Kunstwerk: Reliëf R 70-54, Kunstenaar: Jan Schoonhoven, Museum: Museum Prinsenhof Delft

Over de inzending

Ik heb dit werk gekozen vanwege de eenvoud, de herhaling, de ‘simpelheid’ en het minimalistische. Dit stroomt heel erg met de muzikale stijl waar ik momenteel in zit (minimalistische meditatieve pop). Het voelde meteen als een klik. Schoonhoven tracht echter kunst te maken zonder enige emotionele waarde. Ik heb geprobeerd om deze gelaagdheid toe te voegen in de song ‘Take all you got’. Je kunt als luisteraar echter zelf kiezen of je de betekenis in woorden objectief, zonder emotionele waarde wil interpreteren. Of dat je de tekst op een dieper/emotioneel niveau wil beleven.


Links van de artiest: Website

Details

2590 Views
2247 Dagen
51 Stemmen

Deel deze inzending






Artiest: Jelske
Nummer: Take all you got
Genre: Singer/Songwriter
Kunstwerk: Reliëf R 70-54
Kunstenaar: Jan Schoonhoven
Museum: Museum Prinsenhof Delft

Informatie over het kunstwerk

Wat je ziet

Twintig horizontale regels, enigszins in reliëf gevormd, waarbij op elke regel zich in het midden een trapeziumvormig 'compartiment' bevindt dat bij elke volgende regel iets naar rechts of links verspringt. In het midden ontstaat zo een verticale slingerende 'lijn'.

Het verhaal achter het werk

Jan Schoonhoven haalde de inspiratie voor zijn witte reliëfs uit architectuurfragmenten in Delft. Hij kon niet zonder Delft, zei hij zelf. Hij selecteerde een deel van een architectuurfragment, abstraheerde dat en zette het horizontaal en verticaal in serie. Hiermee maakte hij het tot kunst. Hij heeft veel van de architectuur die hij bewonderde laten fotograferen. Een van die foto’s is de wenteltrap van Museum Prinsenhof Delft. Dit reliëf lijkt afgeleid te zijn van die verspringende smalle langwerpige steentjes van de wenteltrap.

De kunstenaar

Als materiaal voor zijn reliëfs gebruikte Schoonhoven vaak ribkarton of papier-maché, bevestigd op een triplex achtergrond. Schoonhoven plaatste zijn geometrische vormen in herhaling en schilderde ze wit. Zoals in meer Delftse kunst speelt licht een belangrijke rol in dit kunstwerk; net als de beroemde schilder Johannes Vermeer speelt Schoonhoven met licht en schaduw: de veranderende lichtval verandert het werk constant. Samen met enkele andere Nederlandse kunstenaars richtte Schoonhoven in 1960 de Nulgroep op. Deze groep streefde naar een objectieve kunst die van emotionele waarden was ontdaan. De Nul-kunstenaars wilden met hun kunst géén commentaar leveren en géén ideeën verkondigen. Daarom gaf Schoonhoven zijn werken nietszeggende namen zoals RR 70-54, waardoor de kijker geen houvast krijgt of gestuurd wordt in het kijken. Het werk is gebaseerd op de wenteltrap in het museum.

 

 

Tags



Meer informatie

Overige inzendingen voor dit kunstwerk

Gerelateerde Kunstwerken