Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Accepteren Meer weten ? Niet accepteren

Amo a la Reina

Raquel van Haver / Bonnefanten / 2018


Terug naar kunstwerken

Raquel van Haver

Dit zie je
Een groepsportret van vrouwen, geschilderd met dikke lagen verf op jute. In het werk zijn diverse materialen verwerkt, zoals kunsthaar en kunstbloemen. Het duurt soms weken voordat de verflagen zijn opgedroogd.

Het verhaal achter het werk
Op de monumentale werken van Van Haver krijgen mensen die niet gewend zijn om aandacht te krijgen een prominente plek. Het zijn meestal mensen die in de marge van de samenleving leven. Om ze te leren kennen reist Van Haver veel en brengt ze een periode met ze door. Ze gaat er wonen, spreekt ze aan, wint hun vertrouwen, maakt foto’s. In het geval van de serie schilderijen Amo a la Reina, ging Van Haver naar Colombia, haar geboorteland, waar ze vrouwelijke sociale leiders volgde. De meeste van de vrouwen worden stelselmatig bedreigd met soms de dood tot gevolg, door criminelen of paramilitairen. Vaak aangestuurd door hogerhand om druk uit te oefenen op de gemeenschappen waar ze wonen. Thuis, in haar atelier vormen de foto’s het vertrekpunt voor haar schilderijen. 

Waarom uitgekozen voor Art Rocks?
Raquel van Haver geeft met haar werk mensen die veelal in de marge van de samenleving leven, niet alleen een gezicht maar ook een stem. Of zoals Van Haver zelf over haar werk zegt: “Ik ben vooral een verhalenverteller, en ik wil graag verhalen delen. Er valt namelijk veel te leren van verhalen.” 

Bijzonder weetje
Het Amo a la Reina project over vrouwelijke sociale leiders heeft een duidelijke relatie met haar Colombiaanse achtergrond.

“Het idee was om mijn eigen geschiedenis na te lopen, om terug te gaan naar de plek waar ik geboren ben en antwoord te vinden op de vraag waarom ik in een bepaalde periode naar Nederland moest. Het is confronterend om te zien dat de vrouwelijke leiders die daar vechten voor verbetering van de sociale omstandigheden, veelal mijn leeftijd hebben. Elk van die vrouwen heeft haar eigen verhaal, een verhaal dat ook het mijne had kunnen zijn. Wat ik daar geleerd heb, is dat het lastig is om sterk te zijn in een land dat niet in balans is.”

Over de kunstenaar
Raquel van Haver (1989) werd geboren in Bogotá en verhuisde als baby naar Amsterdam. Na een opleiding beeldende kunst aan de HKU in Utrecht exposeert ze in verschillende musea in Nederland en België waaronder het Stedelijk Museum Amsterdam en BOZAR, Centre For Fine Art in Brussel.
In 2018 was Van Haver een van de drie winnaars van de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst. Ze woont en werkt in de Bijlmermeer. Van Haver maakt naar eigen zeggen ‘luide’  schilderkunst. Met haar monumentale doeken, waarop de verf dik is aangebracht, wil ze vooral de overeenkomsten tussen groepen mensen benadrukken. 

Informatie

Materiaal
olieverf op paneel

Te zien 
Tentoonstelling Say it Loud

Editie
2020

Tags

2018 Mens Maatschappij Figuratief Schilderij Identiteit Onderdrukking Mensenrechten

Bonnefanten

Link naar collectie

Deel dit kunstwerk




Inzendingen

Gerelateerde Kunstwerken