Terug naar kunstwerken
Edvard Munch
Wat je ziet
Twee jonge meisjes poseren in hun mooie zondagskleding te midden van het groen. Hun dieprode en donkerblauwe rokken contrasteren met het felle groen eromheen. Schuin vooraan staan de takken van een appelboom in bloei. De meisjes staat er wat onwennig bij: de handen van het linker meisje hangen hulpeloos naar beneden, terwijl de blik van het rechtermeisje verlegen te neer geslagen is.
Het verhaal achter het werk
Voor dit portret stonden twee meisjes uit het Noorse vissersdorp Åsgårdstrand model. De schilder Edvard Munch had daar een zomerhuisje en schilderde mensen uit de omgeving. Munch schilderde eerst de meisjes en toen pas eromheen. Daardoor lijken ze haast opgeslokt te worden door het groen. Het bloeiende appelboompje staat voor de bloei en onschuld van de jeugd en herinnert tegelijkertijd aan de vergankelijkheid van het leven. Het is een behoorlijk lichtvoetig schilderij voor deze schilder. Want Munch is vooral bekend geworden met somber, symbolistisch werk met thema’s als eenzaamheid, doodsverlangen of broeierige seksualiteit.
De kunstenaar
De Noorse kunstenaar Edvard Munch (1863-1944) schilderde aanvankelijk in een naturalistische stijl. Geïnspireerd door reizen naar Parijs werden zijn werken steeds expressiever. Van 1892 tot 1908 woonde en werkte Munch in Berlijn waar de intensiteit van de werken als te heftig werd ervaren. Daarna woonde Munch weer in Noorwegen en maakte voornamelijk landschappen en portretten. Munch schilderde over het leven, over de liefde en de dood; diepe emoties zoals eenzaamheid, angst en innerlijke spanningen zijn de leidraad in zijn werk. Door de thematiek, de krachtige compositie, vloeiende lijnvoering en het bijzondere kleur- en materiaalgebruik raken zijn schilderijen ons tot op de dag van vandaag.
“Nature is not only all that is visible to the eye... it also includes the inner pictures of the soul.” - Edvard Munch over twee meisjes bij een appelboom
Informatie
Grootte
111 (b) x 131 (h) cm
Materiaal
Olieverf op doek
Te zien in
Rotterdam bij Museum Boijmans Van Beuningen
Editie
2018