Over de inzending
Ik tweede instantie realiseerde ik me dat het schilderij me raakte omdat het voelde als een metafoor voor mijn leven.
Ik ben een geadopteerde jongen, geboren in Lima, Peru en opgegroeid bij Nederlandse ouders. Door mijn adoptie ervaar ik soms een leegte in mij, maar tegelijk voel ik ook dat ik heel veel kanten in mij verenig. Ik ben Latino van afkomst, opgegroeid bij rijke Nederlandse ouders, maar heb me ook, in allerlei verschillende werelden bewogen via mijn vrienden die veelal ook gekleurd waren en uit andere culturen kwamen.
Dat maakte het soms moeilijk om te weten wie ik was of wilde zijn. Inmiddels zie en accepteer ik dat ik dit allemaal ben.
Kleurrijk zoals het kunstwerk Selma. Het kunstwerk en ik zijn mooi zoals we zijn.
Links van de artiest: Facebook Instagram
Informatie over het kunstwerk
Dit zie je
Een vrijwel leeg parkeerterrein met slechts één geparkeerde auto. Rechts een wit pand, daarnaast waarschijnlijk een loods en linksvoor in beeld de zijkant van een winkelpand met daarop reclameborden van onder andere Pepsi. Diagonaal door het beeld lopen de draden van de elektriciteitspalen.
Het verhaal achter het werk
Fotograaf Kim Zwarts maakte deze foto als onderdeel van een serie, US.2009/2011, tijdens een aantal recente reizen naar de Verenigde Staten. Zwarts is al jaren gefascineerd door het land en reist er al bijna dertig jaar veelvuldig heen voor zowel opdrachten als zijn eigen werk. De serie bestaat uit foto’s van stedelijke omgevingen (Los Angeles en Las Vegas), van natuurlijke omgevingen (stranden en bossen) en foto’s waar zowel het stedelijke als het natuurlijke op voorkomen. Hij lijkt de beide landschappen gelijk te behandelen. Als ze naast elkaar hangen, lijken de stedelijke gebieden in gesprek te gaan met de natuurlijke; ze vertellen ons dat er in beide elementen eenzelfde groei, ontwikkeling, structuur en schoonheid zit.
Waarom uitgekozen voor Art Rocks?
De foto’s van Kim Zwarts uit de serie US.2009/2011 hebben een bijna virtuele, onechte, bevroren kwaliteit. Ze zijn geen afbeelding van de realiteit, maar scheppen hun eigen realiteit. Een realiteit die doet denken aan het lege, kille, melancholieke en soms mysterieuze Amerika van de bekende Amerikaanse schilder Edward Hopper. Hoppers raamloze kantoren, de autoloze benzinestations, de eenzame mensen in hotelkamers en de verlaten huizen laten de stukjes Amerika zien die makkelijk worden vergeten. Net als Hopper laat Zwarts nét genoeg zien om je fantasie volop aan het werk te zetten.
Bijzonder weetje
Zwarts maakt de meeste foto’s vroeg in de ochtend, wanneer er nog geen mensen op straat zijn en het licht gefilterd en diffuus is. Dit zorgt ervoor dat alle onderdelen van het beeld evenveel aandacht krijgen. De luchten hebben vaak dezelfde kleur als de gebouwen. De scherpte van de beelden en de strakke rechte lijnen weet hij te bereiken door het gebruik van een grote technische camera.
Over de kunstenaar
Kim Zwarts (1955) volgde zijn opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Maastricht. Tegenwoordig is hij een internationaal gevestigde naam op het gebied van architectuurfotografie, maar beperkt hij zich niet alleen tot gebouwen. Hij houdt zich ook bezig met de natuur, het landschap en de bebouwde omgeving. Hij noemt zichzelf dan ook architectuur- en landschapsfotograaf.
Tags
Het natuurlijke en stedelijke landschap Verenigde StatenMeer informatie
Overige inzendingen voor dit kunstwerk
-
Selma, Alabama on Planet C
Van: Evo Van How Zen
Genre: Pop/Rock
1545 1465 dagen 0 stemmen -
abandoned
Van: Yan vom Weltraum
Genre: Electronic/Ambient
1664 1463 dagen 0 stemmen