Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Accepteren Meer weten ? Niet accepteren

Selma, Alabama on Planet C - Evo Van How Zen

Kunstwerk: US 0911-0173, Selma, Kunstenaar: Kim Zwarts, Museum: Bonnefanten

Over de inzending

Wat ik voel als ik naar de foto van Kim Zwarts kijk:
Geladen stilte, een vreemde verlatenheid, kleuren als in Technicolor Films.
Hitte en melancholie.
En meteen denk ik: Corona. Lockdown.
Ook al is de foto van 2011, vóór de pandemie.
De C van Planet C, in mijn song, staat voor Corona, Covid.
De foto is gemaakt in Selma.
Selma in Alabama is ook de stad waar in 1965 de historische protestmars begon, met 8000 mensen. Tegen racisme en voor stemrecht. In verschillende Zuidelijke staten van de USA mochten Afro-Amerikanen niet stemmen.
De tocht duurde 5 dagen, eindigde in Montgomery; de groep was inmiddels uitgegroeid tot 21000 mensen. Eerdere protestmarsen waren met extreem (politie)geweld neergeslagen. Er waren doden gevallen.
Martin Luther King hield een lange indrukwekkende speech. Later in dat jaar kwam er stemrecht voor Afro-Amerikanen.
Maar nu, in 2020 is er nog steeds racisme en extreem politiegeweld.
De Black Lives Matter beweging demonstreert wereldwijd. Met mondmaskers.
Op de foto van Kim Zwarts zie je de mensen niet. Maar je voelt een beklemmende stilte (in mijn fantasie is de foto van nu, tijdens ‘corona’).
De stad heeft een heftig verleden. Het heden is zwaar.
De toekomst? Niemand weet het.
In mijn song switch ik tussen 1965 en 2020.
De harde strijd voor gelijke rechten. Toen en nog steeds.
Met daarbij nu ook het coronavirus.

De lyrics van mijn song:
Day and Night Hide Inside
Selma - Alabama. Non-violent Marches, Civil Rights
Many Days, Thousands of People
Walking. Slept Outside All Nights

Martin Luther King Spoke Then:
‘Truth Crushed to Earth Will Rise Again’
He Said: ‘How Long? Not Long!’ , but after
All Those Years of Rights, So Much is Wrong!
MLK: ‘We have walked on meandering highways and rested our bodies on rocky byways’.

Today in Selma, You Stay in Your Room
The Walls Creeping Up on You
All Around the World, Moves a Cloud of Doom
Haunting Us Another Year or Two
Staying Home All Day All Night The Future Looks Dark
But the Sun Outside on the Empty Streets is Burning Bright
MLK: ‘Some of our faces are burned from the outpourings
of the sweltering sun’.
Don’t Go Out Day And Night
Don’t Get Sick Hide Inside
‘Where are you from?’ ‘I’m from Selma, Alabama’
MLK: ‘Last Sunday more than 8000 of us started on a mighty walk,
from Selma, Alabama’.
Today in Selma, on the streets, there are No People
The Streets are Empty
MLK: ‘All over our nation and all over the world’.
Why! They Didn’t See The Danger Coming Closer
A Silent Killer After You and Me
We Never Had No Planet B But Now We Are
Sick and Trapped On
Planet C.
MLK: ‘Selma, Alabama’.
Don’t Go Out
Day And Night
Don’t Get Sick
Hide Inside


Evo Van How Zen: music, lyrics, vocals, guitar, bass.
Rae Milford: synthesizer, ‘where are you from’-speaking voice.
Martin Luther King: fragments of the Speech.
Ian Anders: drums.

Details

1353 Views
1255 Dagen

Deel deze inzending






Artiest: Evo Van How Zen
Nummer: Selma, Alabama on Planet C
Genre: Pop/Rock
Kunstwerk: US 0911-0173, Selma
Kunstenaar: Kim Zwarts
Museum: Bonnefanten

Informatie over het kunstwerk

Dit zie je
Een vrijwel leeg parkeerterrein met slechts één geparkeerde auto. Rechts een wit pand, daarnaast waarschijnlijk een loods en linksvoor in beeld de zijkant van een winkelpand met daarop reclameborden van onder andere Pepsi. Diagonaal door het beeld lopen de draden van de elektriciteitspalen.

Het verhaal achter het werk
Fotograaf Kim Zwarts maakte deze foto als onderdeel van een serie, US.2009/2011, tijdens een aantal recente reizen naar de Verenigde Staten. Zwarts is al jaren gefascineerd door het land en reist er al bijna dertig jaar veelvuldig heen voor zowel opdrachten als zijn eigen werk. De serie bestaat uit foto’s van stedelijke omgevingen (Los Angeles en Las Vegas), van natuurlijke omgevingen (stranden en bossen) en foto’s waar zowel het stedelijke als het natuurlijke op voorkomen. Hij lijkt de beide landschappen gelijk te behandelen. Als ze naast elkaar hangen, lijken de stedelijke gebieden in gesprek te gaan met de natuurlijke; ze vertellen ons dat er in beide elementen eenzelfde groei, ontwikkeling, structuur en schoonheid zit.

Waarom uitgekozen voor Art Rocks?
De foto’s van Kim Zwarts uit de serie US.2009/2011 hebben een bijna virtuele, onechte, bevroren kwaliteit. Ze zijn geen afbeelding van de realiteit, maar scheppen hun eigen realiteit. Een realiteit die doet denken aan het lege, kille, melancholieke en soms mysterieuze Amerika van de bekende Amerikaanse schilder Edward Hopper. Hoppers raamloze kantoren, de autoloze benzinestations, de eenzame mensen in hotelkamers en de verlaten huizen laten de stukjes Amerika zien die makkelijk worden vergeten. Net als Hopper laat Zwarts nét genoeg zien om je fantasie volop aan het werk te zetten. 

Bijzonder weetje
Zwarts maakt de meeste foto’s vroeg in de ochtend, wanneer er nog geen mensen op straat zijn en het licht gefilterd en diffuus is. Dit zorgt ervoor dat alle onderdelen van het beeld evenveel aandacht krijgen. De luchten hebben vaak dezelfde kleur als de gebouwen. De scherpte van de beelden en de strakke rechte lijnen weet hij te bereiken door het gebruik van een grote technische camera.

Over de kunstenaar
Kim Zwarts (1955) volgde zijn opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Maastricht. Tegenwoordig is hij een internationaal gevestigde naam op het gebied van architectuurfotografie, maar beperkt hij zich niet alleen tot gebouwen. Hij houdt zich ook bezig met de natuur, het landschap en de bebouwde omgeving. Hij noemt zichzelf dan ook architectuur- en landschapsfotograaf. 

Tags

Het natuurlijke en stedelijke landschap Verenigde Staten

Meer informatie

Overige inzendingen voor dit kunstwerk

Gerelateerde Kunstwerken