Over de inzending
In mijn compositie heb ik gevoel, opbouw en intensiteit proberen te kleuren met een rijk pallet van geluiden. Deze samenwerking tussen de rustigere klanken (leven de Veluwe) en het elektronische (techno, mechanische van Rotterdam) geeft een opbouw die uiteindelijk zeer veel gevoel meedraagt. Klanken van een piano, tikken van hout, de galmende stem; rust versus de stad. Elektronische klanken van drums, synthesizers die snelle korte klanken bespelen en zich vermengen en schitteren in het licht die uiteindelijk geopend wordt
De spanningsboog is gebaseerd vanuit gevoel. Rustig beginnend, opbouwend door liefde uiteindelijk zich deed openen, de twee overwegende kleuren in het schilderij symbool staan voor de rust en drukte, twee tegenpolen. Opgebouwd worden tot een kleurrijk leven vol levendigheid die het allemaal met zich meebrengt.
Links van de artiest: Instagram
Informatie over het kunstwerk
Wat zie je?
De kunstenaar Paul Signac toont op dit schilderij de haven van de stad Rotterdam rond 1906. Zijn compositie krijgt kleur door de vele kleine toetsen van overwegend rozerood en blauw die naast elkaar zijn geplaatst. Signac ging ervan uit, dat het oog van de beschouwer die onvermengde kleuren vanzelf zou combineren tot de gewenste tussentinten.
Waar gaat het over?
In 1906 bezocht Signac de havenstad Rotterdam. Hij was er zeer van onder de indruk. Op een prentbriefkaart met een havengezicht schreef hij: 'Vanuit mijn raam! Wat een bedrijvigheid! Ben enthousiast, maar verbijsterd.' Hij maakte dit schilderij op basis van een tekening, eveneens in het bezit van Museum Boijmans Van Beuningen. Door de wisselwerking tussen de vele kleuren ontstaan tintelende lichteffecten.I
Over de kunstenaar
Paul Signac (1863 - 1965), geboren in Parijs, was in 1884 betrokken bij de oprichting van de Société des Indépendants, Deze jaarlijkse juryvrije expositie bood plaats aan alle kunstenaars, ongeacht de stijl waarin zij werkten. Hier ontmoette hij de pointillistische schilder Georges Seurat, die hem ertoe inspireerde om natuurkundige wetten van licht en kleur toe te passen in de schilderkunst. Aan het einde van de 19de eeuw maakten de pointillistische ronde stippen in Signacs werk plaats voor steeds breder wordende mozaïekachtige toetsen. Deze manier van schilderen had een grote invloed op kunstenaars als Henri Matisse en Kees van Dongen.
"Wat een bedrijvigheid! Ben enthousiast, maar verbijsterd" Paul Signac over Rotterdam
Tags
Haven Rotterdam PointillismeMeer informatie
Overige inzendingen voor dit kunstwerk
-
Ghost of a Forgotten Song
Van: Blind Surfer
Genre: Pop/Rock
3929 2982 dagen 55 stemmen -
cigars and cigarettes
Van: Surrogate Widow Boy
Genre: Singer/Songwriter
2209 3002 dagen 0 stemmen