Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Accepteren Meer weten ? Niet accepteren

Scholder - Martijje

Kunstwerk: De Drentse Madonna, Kunstenaar: Jozef Israëls, Museum: Drents Museum

Over de inzending

Ik zie een jonge Drentse moeder met haar kind op schoot. Misschien wordt het kindje door haar getroost of zitten ze even uit te rusten van het werk of van het spelen. In het landschap bij de Hondsrug, tussen de jonge bomen. Het beeld roept bij mij onmiddellijk moedergevoelens op. Uiteraard in het zachte Drents waarin ik gewend ben te schrijven.
Het altijd willen troosten, lekker warm op schoot hebben, in je armen houden van je kleine 'krummeltie' of 'poppie'. Ik zie de jonge moeder als het ware mijmeren over het ouder worden, dat je er dan altijd voor je kind wilt zijn en het steeds wilt beschermen tegen alle kwaad. 'Leg jij je hoofd maar op mijn schouder (Drents: scholder) en kom maar dicht bij mij'. Niets is zo groot(s) als de liefde voor je kind. Dat gevoel heb ik geprobeerd vast te leggen in dit liedje, met de elementen van het schilderij.
Het liedje is een beetje geïnspireerd door gospel.

Tekst:
Lief klein poppie, kom maor bij mij
Laot oes zitten, hier met zien beidend
Zuut as hunning, zacht as wol
Jij bint 't ienige wat ik ooit wol

Pluk maor bloemen, speul maor hier
Bij de Hondsrug is het ja schier
Tussen de bomen, bij de hei
Lief klein poppie, kom maor bij mij, kom maor bij mij ...en

Leun maor hiel even hier op mien scholder
Kroep maor hiel even hier op mien schoot.
Altied en eeuwig za’k van je holden
Blief maor bij mij, hier wor’je wel groot.

As het dondert, za’k je bescharmen
Aj 't kold hebt, za’k je verwarmen
Arm as een loes, ik ben tevreden
Jij bint van mij, zal der altied veur je weden

Leun maor hiel even hier op mien scholder
Kroep maor hiel even hier op mien schoot.
Altied en eeuwig za’k van je holden
Blief maor bij mij, hier wo’je wel groot.


Links van de artiest: Website Facebook Instagram

Details

1617 Views
1255 Dagen

Deel deze inzending






Artiest: Martijje
Nummer: Scholder
Genre: Singer/Songwriter
Kunstwerk: De Drentse Madonna
Kunstenaar: Jozef Israëls
Museum: Drents Museum

Informatie over het kunstwerk

Dit zie je
Op een weiland zit, onder een boom, een Drentse boerin op een bankje. Het is een simpel, houten bankje. De boerin heeft blozende wangen en is nog jong. Ze heeft eenvoudige, typisch Drentse kleding aan. Op haar hoofd draagt ze een mutsje en de mouwen van haar bloesje zijn opgestroopt. Er zit een peutertje op haar linkerknie. Waarschijnlijk is het een meisje. De moeder houdt één hand op de knieën van het kindje. Haar andere hand zien we op de onderrug van de peuter. Het kindje heeft een boeketje kleine, gele bloemen in de hand. Rond het bankje zijn ook wat bloemen te zien, vooral bij de voeten van de vrouw. Zowel de moeder als het kind kijken een beetje naar beneden. Ze lijken wel elk naar een onderhoek van het schilderij te staren. De vrouw kijkt in de richting van twee zwarte kippen. Aan beide kanten van het bankje staan wat jonge bomen. Ook staan er bomen op de achtergrond en achter die bomen is een heuvel te zien: een deel van de Hondsrug.

Het verhaal achter het werk
Jozef Israëls is af en toe in Drenthe. Hij werkt graag in en rond het dorpje Zweeloo. Waarschijnlijk heeft hij daar ook deze moeder met kind vastgelegd. Jozef noemt het werk zelf ‘de Drentse Madonna’. Hij verwijst daarmee naar Jezus’ moeder Maria. Zij is een veel gebruikt ‘thema’ in de schilderkunst. Je kunt deze eigentijdse Madonna zien als een eerbetoon aan de provincie Drenthe. Op het wapen van Drenthe is namelijk Maria te zien die haar zoontje op precies dezelfde knie vasthoudt. Jozef Israëls liet overigens ooit in een interview weten dat hij niet bewust die vergelijking wilde maken. Het kunstwerk zwerft jarenlang rond, vooral in Amerikaanse privécollecties. Uiteindelijk belandt het kunstwerk in Praag. Hoofdconservator Annemiek Rens van het Drents Museum spoort de Drentse Madonna op en gelukkig laat de eigenaar vrij snel blijken dat hij het schilderij wil verkopen. In 2018 wordt het werk eigendom van het museum.

Waarom uitgekozen voor Art Rocks?
Het is zo’n lekker rustgevend tafereeltje en er zit een mooi verhaal achter het schilderij.

Over de kunstenaar
Jozef Israëls wordt op 27 januari 1824 geboren in Groningen. Zijn ouders zijn eenvoudige, Joodse mensen. Al snel is duidelijk dat Jozef talent heeft voor tekenen en schilderen. Vanaf zijn elfde krijgt hij schilder- en tekenles van gerenommeerde leraren. Op zijn achttiende vertrekt hij naar Amsterdam om daar zijn techniek te verbeteren. Ook neemt hij les in Duitsland en Parijs. Na de trip naar de Franse hoofdstad en ontmoetingen met enkele jonge ‘schilders van Barbizon’ legt Jozef vooral het eenvoudige vissersleven van Katwijk en Zandvoort vast. Hij komt in die laatstgenoemde plaats per ongeluk terecht om te herstellen na een tijd ziek te zijn geweest.

Jozef maakt ook landschappen en schilderijen die in het teken staan van het Jodendom. Met zijn beste vriend, de schilder Hendrik Willem Mesdag (ook een Groninger), richt hij de Hollandsche Teekenmaatschappij op. Beide kunstenaars maken regelmatig reisjes naar het noorden van Nederland. Isaac, Jozefs zoon, wordt ook schilder. Jozef leidt hem grotendeels zelf op.

Naast schilder en tekenaar is Jozef ook schrijver. Hij schrijft onder het pseudoniem J. Maalman. Op 12 augustus 1911 overlijdt hij.

 

Tags

Drenthe Eenvoud Platteland Hondsrug Voorjaar Moederliefde Maria met kind

Meer informatie

Overige inzendingen voor dit kunstwerk

Gerelateerde Kunstwerken