Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Accepteren Meer weten ? Niet accepteren

Uit de schaduw - geluijt

Kunstwerk: Man die een brief voorleest aan een vrouw, Kunstenaar: Pieter de Hooch, Museum: Museum Prinsenhof Delft

Over de inzending

De sereniteit, het lieflijke, de kleurperfectie: een plaatje kortom. Geen lastige keuze derhalve om dit werk lijdend/leidend te laten zijn; aan d'Eros, anno u.

Dan nog enkele toevalligheden.
- Rood is mijn hospita's twee-na-lievelingskleur;
- De vijf gaten in het voetenwarmertje corresponderen met de vijf vingers van de man die weer opvallend veel gelijkenis hebben met het aantal tegels dat leidt naar de juffrouw, die een vaas met twee figuren boven zich heeft staan, waar gek genoeg etc.
- Alsof dit nog niet onwillekeurig zat is, heb ik precies eenzelfde sieraad als de vrouwpersoon in het oor heeft, maar dan als navelpierc...
(Alles voor een aandachtige, speurende blik van eenieder naar het wonderschone tafereel).

Details

1339 Views
1265 Dagen

Deel deze inzending






Artiest: geluijt
Nummer: Uit de schaduw
Genre: Overig
Kunstwerk: Man die een brief voorleest aan een vrouw
Kunstenaar: Pieter de Hooch
Museum: Museum Prinsenhof Delft

Informatie over het kunstwerk

Dit zie je
Pieter de Hooch laat het licht zo hoog mogelijke de kamer binnenkomen zodat er een soort spotlight-effect ontstaat. Het licht plaatst de voorlezende man grotendeels in de schaduw en vestigt de aandacht op de luisterende vrouw. Het patroon van de marmeren tegelvloer maakt - heel subtiel - deel uit van de compositie. Onduidelijk blijft wat de man precies voorleest.

Het verhaal achter het werk
De verfijnde figuurweergave, stofuitdrukking en lichtinval maken dit schilderij tot een hoogtepunt in het late werk van De Hooch. De Hooch laat de interpretatie van de brief aan de beschouwer. Hoewel Pieter de Hooch een brief soms gebruikt als rekwisiet in zijn composities is dit - voor zover bekend - het enige schilderij van hem waarin ‘de brief’ zelf een hoofdrol speelt. De sfeer doet denken aan het werk van Vermeer omdat De Hooch hier het interieur ondergeschikt gemaakt heeft aan de acteurs in deze scène. In zijn overige werk gaat het vooral om de ruimte, de omgeving en het perspectief zoals de binnenplaatsen en doorkijkjes bijvoorbeeld.

Waarom uitgekozen voor Art Rocks
Na Johannes Vermeer wordt Pieter de Hooch internationaal beschouwd als de beroemdste Delftse meester van de Gouden Eeuw. Ben jij ook zo nieuwsgierig naar wat er in de brief staat? 

Bijzonder weetje
Weinig 17de-eeuwse schilders hebben zo sterk het beeld van het Hollandse fatsoen en huiselijkheid bepaald als Pieter de Hooch. Hij wist het alledaagse op zijn aantrekkelijkst te presenteren. Zijn schilderijen werden bepalend voor ons beeld van het Hollandse burgerbestaan in de 17de eeuw. In 1658 bereikt dit oeuvre zijn hoogtepunt, en schildert hij zijn meest sfeervolle, intieme interieurscènes. Met warme kleuren, doorkijkjes (er staat altijd wel ergens een deur open) en een natuurlijke lichtinval weet De Hooch een sfeer op te roepen die ongeëvenaard is.

Over de kunstenaar
Pieter de Hooch wordt in 1629 in Rotterdam geboren als zoon van een metselaar. Rond 1650 verhuist de schilder naar Delft, de stad waar zijn moeder vandaan komt en waar dan een levendig kunstklimaat heerst. Eenmaal in Delft kiest De Hooch een radicaal nieuwe aanpak. Hij schildert onderwerpen uit zijn naaste omgeving: particuliere huizen en hun bewoners. De Hooch laat het leven achter de gevels van het 17de-eeuwse Delft zien. Door zijn aandacht in en om het huis te richten, ontdekt De Hooch de binnenplaats als onderwerp. Hij creëert daarmee een nieuw genre in de schilderkunst. Zorgvuldig construeert hij het perspectief en verlevendigt zijn werk met spannende doorkijkjes en fraaie lichteffecten.

Tags

Genrevoorstelling Huiselijke scene Brief Perspectief Alledaags Gouden Eeuw

Meer informatie

Overige inzendingen voor dit kunstwerk

Gerelateerde Kunstwerken