Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Accepteren Meer weten ? Niet accepteren

Beneath The Ashen Tree - Helisir

Kunstwerk: Schilderij Gezicht op een stad, Kunstenaar: Kunstwerk door Carel Willink , Museum: Museum Het Valkhof

Over de inzending

De muziek wekt dezelfde verlatenheid op als de drie beeldcomponenten waarover geschreven wordt. Ik speelde dit stuk zonder van te voren de beschrijving gelezen te hebben. Daarnaast spraken de beelden mij erg aan. Aphrodite de godin van de liefde, en mijn muziekstuk die over de liefde gaat en het verliezen ervan. Hoe daarmee je wereld wordt gekleurd.


Links van de artiest: Website Facebook Instagram

Details

8048 Views
3018 Dagen
152 Stemmen

Deel deze inzending






Artiest: Helisir
Nummer: Beneath The Ashen Tree
Genre: World
Kunstwerk: Schilderij Gezicht op een stad
Kunstenaar: Kunstwerk door Carel Willink
Museum: Museum Het Valkhof

Informatie over het kunstwerk

Wat zie je?

Dit stadsgezicht wordt ook wel omschreven als 'De dreiging van naderend onheil over een stad' en 'Fantasie op Amsterdam'. Je ziet een panoramisch perspectief met verschillende kleurzones. De 19de-eeuwse stadsvilla’s en de dramatische lichtval refereren aan de romantische periode. Een directe inspiratiebron voor het schilderij vormde de tuin van het Rijksmuseum in Amsterdam, vlak bij Willinks huis. Zo zie je de Weteringschans rechts op de achtergrond. De herenhuizen zijn afgebeeld gezien vanuit zijn atelierraam aan de Ruysdaelkade. Op de sokkels staan de verweerde beelden van de heldhaftige Hercules en Aphrodite, de godin van de liefde en schoonheid.

Waar gaat het over?

In dit schilderij komen drie elementen bij elkaar die kenmerkend zijn voor het werk van kunstenaar Carel Willink in de vooroorlogse periode. Namelijk de door de tijd aangetaste beelden, de onheilspellende wolkenlucht en het perspectivisch vergezicht. Deze drie beeldcomponenten suggereren een sfeer van verlatenheid en beklemming.

Over de kunstenaar

Carel Willink (1900 - 1983) is vooral bekend geworden door zijn stemmingsvolle, realistische schilderingen. De ambachtelijke schildertechniek was voor hem belangrijk. Hij ontwikkelde nieuwe verftechnieken, omdat hij de vakkennis van zijn tijdgenoten beneden alle peil vond. Omstreeks 1930 heeft hij zijn persoonlijke, imaginair of magisch realistische stijl definitief ontwikkeld. In de jaren dertig werden zijn wolkenluchten steeds dreigender. Willink werd ook wel een profetische visie toegedicht van het naderende oorlogsgeweld. Dit is slechts ten dele terecht, omdat de schilder ook ná de oorlogsjaren zware wolkenpartijen bleef schilderen als stijlmiddel om de beklemmende, verontrustende sfeer in de stadsgezichten tastbaar te maken.

"Ik aanvaard het leven zoals het is, zoals ik het zie. Ik bind zakelijkheid aan droom - al mag mijn droom meer van demonie dan van gelukzaligheid zijn vervuld" Carel Willink

 

Tags

Stadsgezicht Wolken Amsterdam Onheil

Meer informatie

Overige inzendingen voor dit kunstwerk

Gerelateerde Kunstwerken