Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Accepteren Meer weten ? Niet accepteren

La vengeance de Hop-Frog

Kunstwerk door James Ensor / Kröller-Müller Museum / 1896


Terug naar kunstwerken

Kunstwerk door James Ensor

Wat zie je?

In een stampvol theater zijn de gemoederen verhit: brandende apen in de lucht! 

Waar gaat het over?

James Ensor verbeeldt hier de slotscène van het gelijknamige verhaal van Edgar Allen Poe. Het bezingt de wraak van hofnar Hop-Frog, een kreupele dwerg, op de corrupte koning en zijn zeven ministers. De nar adviseert de koning om met zijn ministers als geketende apen naar het gemaskerde bal te gaan, ter vermaak van het volk. Op het hoogtepunt van het bal hijst Hop-Frog de acht figuren als een kroonluchter de lucht in en steekt ze in brand boven de hoofden van de menigte. De nar adviseert de koning om met zijn ministers als geketende apen naar het gemaskerde bal te gaan, ter vermaak van het volk. Op het hoogtepunt van het bal hijst Hop-Frog de acht figuren als een kroonluchter de lucht in en steekt ze in brand boven de hoofden van de menigte.

Over de kunstenaar

James Sidney Edouard baron Ensor (1860 - 1949) was een Belgische kunstschilder van het symbolisme. Hij wordt algemeen erkend als de belangrijkste vernieuwer van de moderne kunst in België, een deviante individualist die zich niet gemakkelijk liet onderbrengen in een of andere kunstrichting. Ensor is een notoire kritische mopperaar en hekelt alles wat naar macht riekt: het leger, de kerk, de rechters, de ministers. Op zijn schilderijen en tekeningen komen veel monsters en maskers voor. Zo verbeeldt hij de angsten en dreigingen van zijn tijd en de schijnheiligheid en kleinburgerlijkheid van de mensen. In combinatie met de overdonderende expressiviteit van lijn, licht en kleur, is dit schilderij een ware handtekening van Ensor.


"Ensor componeerde ook muziek. Soms voerde hij ze ook zelf uit. Geheel uit het geheugen en op nogal onorthodoxe wijze: met gestrekte vingers en hoofdzakelijk de zwarte toetsen van het klavier”Kröller-Müller Museum

Informatie

Grootte
114 x 81,5 cm

Materiaal
Olieverf op doek

Editie
2016

Tags

1896 Dier Maatschappij Figuratief Schilderij Macht Wraak Literatuur Expressief Schijn

Kröller-Müller Museum

Link naar collectie

Deel dit kunstwerk




Inzendingen

Gerelateerde Kunstwerken