Over de inzending
"De door de tijd aangetaste beelden, de onheilspellende wolkenlucht en het perspectivisch vergezicht. Deze drie beeldcomponenten suggereren een sfeer van verlatenheid en beklemming."
De door de tijd aangetaste beelden komen terug in de instrumenten de gebruikte effecten daarop. De sfeer van het nummer weerspiegelt de onheilspellende lucht en het vergezicht weerkaatst zich in de ruimtelijkheid van het nummer.
Links van de artiest: Website Facebook
Informatie over het kunstwerk
Wat zie je?
Dit stadsgezicht wordt ook wel omschreven als 'De dreiging van naderend onheil over een stad' en 'Fantasie op Amsterdam'. Je ziet een panoramisch perspectief met verschillende kleurzones. De 19de-eeuwse stadsvilla’s en de dramatische lichtval refereren aan de romantische periode. Een directe inspiratiebron voor het schilderij vormde de tuin van het Rijksmuseum in Amsterdam, vlak bij Willinks huis. Zo zie je de Weteringschans rechts op de achtergrond. De herenhuizen zijn afgebeeld gezien vanuit zijn atelierraam aan de Ruysdaelkade. Op de sokkels staan de verweerde beelden van de heldhaftige Hercules en Aphrodite, de godin van de liefde en schoonheid.
Waar gaat het over?
In dit schilderij komen drie elementen bij elkaar die kenmerkend zijn voor het werk van kunstenaar Carel Willink in de vooroorlogse periode. Namelijk de door de tijd aangetaste beelden, de onheilspellende wolkenlucht en het perspectivisch vergezicht. Deze drie beeldcomponenten suggereren een sfeer van verlatenheid en beklemming.
Over de kunstenaar
Carel Willink (1900 - 1983) is vooral bekend geworden door zijn stemmingsvolle, realistische schilderingen. De ambachtelijke schildertechniek was voor hem belangrijk. Hij ontwikkelde nieuwe verftechnieken, omdat hij de vakkennis van zijn tijdgenoten beneden alle peil vond. Omstreeks 1930 heeft hij zijn persoonlijke, imaginair of magisch realistische stijl definitief ontwikkeld. In de jaren dertig werden zijn wolkenluchten steeds dreigender. Willink werd ook wel een profetische visie toegedicht van het naderende oorlogsgeweld. Dit is slechts ten dele terecht, omdat de schilder ook ná de oorlogsjaren zware wolkenpartijen bleef schilderen als stijlmiddel om de beklemmende, verontrustende sfeer in de stadsgezichten tastbaar te maken.
"Ik aanvaard het leven zoals het is, zoals ik het zie. Ik bind zakelijkheid aan droom - al mag mijn droom meer van demonie dan van gelukzaligheid zijn vervuld" Carel Willink
Tags
Stadsgezicht Wolken Amsterdam OnheilMeer informatie
Overige inzendingen voor dit kunstwerk
-
Vergezicht
Van: Songbird
Genre: Singer/Songwriter
7919 2969 dagen 11 stemmen -
Beneath The Ashen Tree
Van: Helisir
Genre: World
8018 2982 dagen 152 stemmen