Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Meer weten ? Sluiten en accepteren

Is CoDi van MC Chinkeh jouw favoriet? Helaas zijn ze niet door naar de halve finale

CoDi - MC Chinkeh

Kunstwerk: BLKNWS, Kunstenaar: Kahlil Joseph, Museum: Bonnefanten

Over de inzending

In het begin van 2020 werd ik getriggerd om na te denken over cognitieve dissonantie gevoerd door de mainstream- en social-media machines. Dit kwam door een graffiti gemaakt door een, voor mij nog onbekende, streetartist uit mijn buurt. Daar is het creatieve proces voor mij begonnen.

In de zeventiger jaren werd de wereld getoond op zwart-wit televisies met een draaiknop. De technologie bleef zich ontwikkelen en zwart-wit werd kleur. Uit dat kleurentijdperk kom ik. Een 80s baby geboren in Assen. Opgegroeid als Molukse Nederlander in de polder. Alles wat er te zien was op tv was enkel een eenzijdig beeld.

Het stigma van mijn cultuur kwam in de periode na de kleurentelevisie niet verder dan de associatie met politieke acties. Zelden volgde de vraag waarom. Waarom doen mensen de dingen die ze doen? In mijn ogen is het stellen van vragen het startpunt van dialoog. Wellicht is dat ook hetgeen wat de maker van het kunstwerk BLKNWS probeert te zeggen met zijn creatie.

In mijn track neem ik de uitdaging van Kahlil Joseph aan om één keer het contrast om te draaien. Te laten zien wat vanuit het zwarte perspectief belicht moet worden. Ik ben nu 38 jaar en ik heb de wereld nooit zwart-wit willen zien. Ik zie mezelf niet als een zwart persoon. Ik zie mezelf niet als een wit persoon. Ik zie mezelf als mens.

The world is ours.


Links van de artiest: Instagram

Details

461 Views
99 Dagen

Deel deze inzending






Artiest: MC Chinkeh
Nummer: CoDi
Genre: Hiphop
Kunstwerk: BLKNWS
Kunstenaar: Kahlil Joseph
Museum: Bonnefanten

Informatie over het kunstwerk

Dit zie je
Twee beeldschermen, direct naast elkaar geplaatst met daarachter een behang. De schermen tonen afwisselend mediafragmenten, muziekvideo's, archiefmateriaal, nieuw geschoten beelden en nieuwsberichten die door de kunstenaar worden geproduceerd. Het werk doet denken aan een nieuwszender. 

Het verhaal achter het werk
Het werk BLKNWS van de Amerikaanse kunstenaar Kahlil Joseph was voor het eerst te zien in 2019 tijdens de biënnale in Venetië, de belangrijkste kunsttentoonstelling ter wereld, die kan worden gezien als een barometer voor de stand van zaken in de hedendaagse kunst. Doordat de beelden continue worden aangevuld, doet het werk denken aan een nieuwszender. Joseph combineert hierin actuele en historische beelden over de zwarte cultuur. Zo onderzoekt hij de manier waarop zwarte levens worden waargenomen en gerepresenteerd in media en kunst.

Waarom uitgekozen voor Art Rocks?
BLKNWS van Kahlil Joseph toont een ontroerende, grappige en ambitieuze visie op hoe media eruit zouden zien wanneer het niet 'witgekalkt en bevooroordeeld' zou zijn, maar creatiever en vooral representatiever.

Bijzonder Weetje
BLKNWS was oorspronkelijk gemaakt als een pitch voor kabelnetwerken voor een echte nieuwsshow. Omdat alle grote netwerken het idee afwezen, belandde het uiteindelijk als een kunstwerk op de biënnale in Venetië. Het werk van Kahlil Joseph richt zich op de ervaring van Afro-Amerikanen in de Verenigde Staten. Hij brengt zijn politieke commentaar op een elegante, bijna verleidelijke manier, in prachtige, zorgvuldig opgestelde installaties met een unieke visuele stijl. 

Over de kunstenaar
Kahlil Joseph (1981, Seattle) is een in Los Angeles gevestigde Amerikaanse kunstenaar en filmmaker die vooral bekend staat om zijn baanbrekende videoclips voor muzikanten als Kendrick Lamar, Flying Lotus, FKA twigs en Beyoncé. Sinds 2015 is hij ook bekend om zijn grootschalige video-installaties, op het grensvlak tussen cinema, beeldende kunst, mode en muziek. 

Tags

Zwarte cultuur in de VS Representatie Stereotypen Vooroordelen

Meer informatie

Overige inzendingen voor dit kunstwerk

Gerelateerde Kunstwerken