Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Accepteren Meer weten ? Niet accepteren

Er is een tijd ... - Match

Kunstwerk: Stilleven met schedels en zonnewijzer, Kunstenaar: Dirk Nijland, Museum: Drents Museum

Over de inzending

Dit schilderij plaatst Dirk Nijland in de traditie van "Vanitas" in stillevens. Zo genoemd naar de eerste regel van het bijbelboek Prediker "Vanitas vanitatum, omnia vanitas". Bij deze traditie horen schedels, botten, oude boeken, schrijfwaren en vruchten als verwijzing naar de vergankelijkheid van het leven. Vaak ook een kaars of een zakhorloge als terloopse verwijzing naar de verglijdende tijd. Dirk Nijland plaatst de grote zonnewijzer echter centraal. Een nadrukkelijke verwijzing naar het gedicht uit Prediker 3: "Er is een tijd ...". De wichelroede op de voorgrond verwijst naar de bron van het leven: water. In de weidse strand- en zeegezichten van Nijland zijn tijd, dood en leven immanent aanwezig.
De tijd is aanwezig als elektro-magnetische puls van een horloge, dat via het gitaarelement binnenkomt. De compositie is als het leven, eerst kleurrijke akkoorden, daarna rust en stabiliteit maar ook worstelen met dood (geluid beademingsapparaat), flarden van plezier, relativering, jachtigheid, berusting.


Links van de artiest: Website Facebook

Details

2156 Views
2253 Dagen

Deel deze inzending






Artiest: Match
Nummer: Er is een tijd ...
Genre: Electronic/Ambient
Kunstwerk: Stilleven met schedels en zonnewijzer
Kunstenaar: Dirk Nijland
Museum: Drents Museum

Informatie over het kunstwerk

Wat je ziet

Een stilleven met twee schedels en een zonnewijzer.

Het verhaal achter het werk

Schilder, tekenaar en graficus Dirk Nijland trok zich maar weinig aan van de stromingen en richtingen die in zijn tijd in de mode waren. Hij schilderde wat hem interesseerde en op een manier waar hij zelf plezier in had. Water, scheepvaart en industrie komen veel voor in zijn werk. Niet zo gek, want hij komt uit een familie van baggeraars. Zijn werk lijkt soms wat naïef, maar is heel bewust en trefzeker. Critici uit zijn tijd waren zeer onder de indruk van zijn werk. Over zijn eerste werk zegt het Nieuws van de Dag ‘Met genoegen maken we hier kennis met de eerste pogingen van een jong Dordtenaar, Dirk Nijland. Dat kan veel beloven, die zorgvuldig uitgewerkte tuin-, rivier- en stadsgezichten. Degelijkheid treft ons in deze talentvolle arbeid’. In bijna alle grote Nederlandse musea is tegenwoordig werk van Nijland te vinden.

Dirk Nijland was de zoon van kunstverzamelaar Hidde Nijland. Dankzij zijn vaders verzamelwoede kwam hij al vroeg in aanraking met kunst en kunstenaars. Na drie jaar HBS ging de jonge Dirk in de leer bij schilder Antoon Derkinderen. Twee jaar later ging hij naar de Rijksschool voor Kunstnijverheid, waar hij in de klas zat met Chris Lebeau. Dirk Nijland had een buitengewone interesse voor alledaagse en soms absurde onderwerpen. Hij was een van de eerste kunstenaars in Nederland die zich bezighield met het pointilleren, ook experimenteerde hij met het maken van houtsneden. Voor zijn stillevens gebruikte hij vooral voorwerpen waar hij aan gehecht was. Rond 1935 ging hij schedels gebruiken in zijn stillevens, net zoals zijn grote voorbeelden uit de 17de eeuw dat deden. Het ging Nijland niet alleen om de schedel als symbool van de dood, maar ook om het demonstreren van een perfecte techniek.

De kunstenaar

Schilder, tekenaar en graficus Dirk Nijland was een eigenzinnige kunstenaar, die zich maar weinig aantrok van de stromingen en richtingen die in zijn tijd in de mode waren. Hij schilderde wat hem interesseerde en op een manier waar hij zelf plezier in had. Nijland had een buitengewone interesse voor alledaagse en soms absurde onderwerpen.

‘De fascinatie voor de dood en het verstrijken van de tijd is universeel’.

Tags



Meer informatie

Overige inzendingen voor dit kunstwerk

Gerelateerde Kunstwerken