Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Accepteren Meer weten ? Niet accepteren

Femme d'Espace - Daelemans Lise

Kunstwerk: Pepper, Kunstenaar: Softbank, Museum: Tropenmuseum

Over de inzending

Ik had Pepper al eens ontmoet in de documentaire 'Robo Sapiens', een programma van de vpro. Ze inspireerde me toen ook al. Ik zeg "ze" (en ik denk dat de meesten dit zo aanvoelen) omdat ze iets lieflijks en vrouwelijks heeft en haar 'onderstel' lijkt wel een lange rok.

Geïnspireerd door, al dan niet geanimeerde, science fiction films, vonden we dat het nummer voor Pepper iets 'episch' mocht hebben. De brede synths, diepe bas en energieke drumpartij wakkeren de dramatiek aan.

De tekst werd in het Frans geschreven omdat dit exotischer en vrouwelijker aanvoelt dan Nederlands of Engels. De lyrics vertellen over een 'space woman' die door tijd en ruimte heen reist. Ze heeft de sleutel in handen van de poorten naar de toekomst.

Slotzin: "Ce n'est pas de la science fiction"...

Pepper bestaan natuurlijk echt en doet de grens tussen robot en mens vervagen. Hopelijk is er voor haar een mooie toekomst weggelegd.


Links van de artiest: Website Facebook Instagram

Details

1544 Views
2007 Dagen

Deel deze inzending






Artiest: Daelemans Lise
Nummer: Femme d'Espace
Genre: Pop/Rock
Kunstwerk: Pepper
Kunstenaar: Softbank
Museum: Tropenmuseum

Informatie over het kunstwerk

Wat je ziet

Pepper, de menselijke robot, is ontwikkeld om mensen gezelschap te houden, te vermaken en te troosten. Daarnaast verwelkomt Pepper mensen in de tentoonstelling Cool Japan en kan basale informatie geven. Met haar vele sensoren, microfoons en camera’s is ze gebouwd om emoties te herkennen en daarop in te spelen. Behalve dat je Pepper ziet, hoor je haar vooral ook.

Het verhaal achter het werk

Japan is gefascineerd door robots en de wereld is gefascineerd door Japanse robots. Want in geen land ter wereld wordt meer met mensachtige machines geassocieerd dan in Japan. Zoals zo vaak, stammen die associaties zowel uit de werkelijkheid als uit de fantasie. Het land produceert veel robots, zowel in fabrieken en laboratoria als in strips, films en games.

Automatisch bewegend speelgoed kent een eeuwenoude traditie, daarnaast zijn talloze getekende verhalen over robots die ons beschermen en vernietigen bekend. Terwijl over de hele wereld aan de nieuwste generatie robotica wordt gesleuteld, blijft de Japanse benadering uniek: daar wordt de robot niet gezien als levenloos mechanisch hulpje. Opvallend aan de interactie met robots in Japan is namelijk dat zij vaak behandeld worden alsof ze een ziel hebben. Dit is terug te voeren op het shintoïsme, dat ervan uit gaat dat natuurlijke fenomenen en sommige voorwerpen
bezield zijn. Deze benadering van robotmakers resulteert in robots die de grens tussen mens en machine doen vervagen. Ook op het gebied van zorgrobots speelt Japan een vooruitstrevende rol, mede aangejaagd door de sterke vergrijzing. De Japanse popcultuur geeft ons al decennia lang een blik in de toekomst. Als je het verschil niet meer kan zien, verdient een robot dan niet dezelfde behandeling als een mens?

De makers

Pepper is een product van het Japanse bedrijf Softbank maar is een creatie van het Franse bedrijf Aldebaran. De Pepper die hier te zien is werkt met software die ontwikkeld is door het Belgische bedrijf ZoraBots, dat gespecialiseerd is in zorgrobots voor verzorgingstehuizen. Zo zie je maar: niet alles dat Japans lijkt, is ook echt Japans.

Tags



Meer informatie

Overige inzendingen voor dit kunstwerk

Gerelateerde Kunstwerken