Over de inzending
Hij richt zich tot de mensen die hij achterlaat wanneer hij zijn laatste woorden spreekt.
Hij is versleten. Het heeft hem al veel te lang geduurd. Het is goed zo.
Markard heeft me met dit werk direct gegrepen.
Door het schilderij van Thalheim leefde ik ineens mee met mijn al lang overleden opa's,
Het bracht mij terug naar de afscheidsmomenten met hen.
Thalheim vertelt in het lied dat je het maximale uit het leven moet willen halen.
Zijn sterfelijkheid en de gedachte aan het eindige leven inspireerde mij om na 10 jaar weer muziek te maken. En me niet te laten tegenhouden door onzekerheden en andere narigheden.
Links van de artiest: Facebook Instagram
Informatie over het kunstwerk
Wat je ziet
Dit is professor Thalheim van de universiteit van Berlijn, een vriend van Hermann Markard. Thalheim was in 1988 al aardig op leeftijd toen Markard aan dit portret begon. Markard laat in dit portret het gevecht tegen de ouderdom zien. Thalheim buigt licht voorover om zijn gesprekspartner goed te kunnen verstaan en draait zijn goede oor naar voren. Als hij begint te vertellen kijkt hij de ander aan met zijn enige goede oog. Het voortdurend schakelen naar het goede oor en het goede oog, levert een bijna constante beweging op.
Het verhaal achter het werk
Ooit startte Hermann Markard met het schilderen van stillevens van een enkel object zoals een biet of een ei op een tafellaken. Vervolgens is hij ook mensen gaan schilderen, te beginnen met een zelfportret. Nu schildert Markard vrijwel uitsluitend nog mensen. Hij zegt hier zelf over: ‘Het heeft niets met psychologie te maken. Ik beschouw mijn werk als een dialoog tussen datgene wat ik zie en wat ik daar als het ware op antwoord. De wisselwerking tussen mij en mijn modellen is daarbij onmisbaar. De interactie tussen twee mensen is zoiets ongrijpbaars en fascinerends; soms lijk je een en dan ineens sta je op grote afstand van elkaar of zelfs lijnrecht tegenover elkaar, als in een magnetisch krachtenveld. Dit mechanisme werkt niet bij landschappen of stillevens. Ik streef er niet naar mijn modellen zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven. Ik denk dat juist de kracht van figuurstukken is dat de beschouwer geïnteresseerd raakt in de figuur zonder de afgebeelde te kennen. Schilderen doe ik altijd zonder de aanwezigheid van een model.’
Door zijn financiële onafhankelijkheid kon Markard in volledige artistieke vrijheid een oeuvre scheppen. Een oeuvre dat gedurende de jaren groeide en tegelijkertijd met zijn maker mee evolueerde. Een keuze uit de tekeningen en schilderijen van Hermann Markard is te zien in de tentoonstelling Figuurstukken in het Drents Museum.
De kunstenaar
Hermann Markard (1926) begint op zestienjarige leeftijd, te tekenen en schilderen aan de kunstacademie in Karlsruhe. Na een paar semesters moet hij in militaire dienst. Hij vindt na de oorlog de mogelijkheid om zijn studie voort te zetten. Wanneer hij zijn studie aan de 'Schule des Sehens' van Oskar Kokoschka in Salzburg heeft afgerond, begint hij zijn professionele leven en carrière. Vanaf 1980 tekent en schildert Markard uitsluitend nog menselijke figuren. Markard woont en werkt in Amsterdam.
‘Schilderen doe ik altijd zonder de aanwezigheid van een model. Mijn schildertechniek is te gecompliceerd om me tegelijkertijd te moeten concentreren op het model en op het schilderen. Mijn tekeningen en mijn geheugen zijn de basis voor en mijn houvast bij het schilderen.’ - Hermann Markard
Tags
Meer informatie
Overige inzendingen voor dit kunstwerk
-
Thalheim
Van: Fons Beijer
Genre: Klassiek
2124 2248 dagen 0 stemmen -
Young Man
Van: Tinnef
Genre: Pop/Rock
2086 2227 dagen 0 stemmen -
Op Reis
Van: May and June
Genre: Singer/Songwriter
3076 2225 dagen 0 stemmen -
Old Man
Van: Fdez
Genre: Singer/Songwriter
1722 2224 dagen 0 stemmen -
Ik voel alles
Van: Schat
Genre: Singer/Songwriter
2282 2221 dagen 10 stemmen -
go to sleep
Van: Eulogy
Genre: Singer/Songwriter
1680 2220 dagen 0 stemmen -
It Hurts
Van: Pelle Kuipers
Genre: Pop/Rock
2430 2220 dagen 20 stemmen