Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Accepteren Meer weten ? Niet accepteren

Young Man - Tinnef

Kunstwerk: Thalheim, Kunstenaar: Hermann Markard, Museum: Drents Museum

Over de inzending

Een oude man die nooit liet zien wie hij werkelijk is, die zijn hele leven heeft vastgehouden aan het systeem zoals het hoort. Vanaf het moment dat hij een sterke jonge man was heeft het leven hem gevormd tot wie hij nu is. Nu begint zijn schild te vervagen en staat hij rauw en bijna naakt voor ons. De schilder beschrijft dat de waas aan de rechterkant van zijn gezicht ontstaat doordat dr Thalheim zijn hoofd moest draaien om wisselend goed te kunnen zien en horen wat Markard doet en zegt tijdens het poseren. Door die waas zie ik weer de jonge sterke man van vroeger. Het nummer is een mengeling van de herinnering en de worsteling van binnen die hem tot een strijder maakt, wat mij betreft...

Details

2114 Views
2259 Dagen

Deel deze inzending






Artiest: Tinnef
Nummer: Young Man
Genre: Pop/Rock
Kunstwerk: Thalheim
Kunstenaar: Hermann Markard
Museum: Drents Museum

Informatie over het kunstwerk

Wat je ziet

Dit is professor Thalheim van de universiteit van Berlijn, een vriend van Hermann Markard. Thalheim was in 1988 al aardig op leeftijd toen Markard aan dit portret begon. Markard laat in dit portret het gevecht tegen de ouderdom zien. Thalheim buigt licht voorover om zijn gesprekspartner goed te kunnen verstaan en draait zijn goede oor naar voren. Als hij begint te vertellen kijkt hij de ander aan met zijn enige goede oog. Het voortdurend schakelen naar het goede oor en het goede oog, levert een bijna constante beweging op.

Het verhaal achter het werk

Ooit startte Hermann Markard met het schilderen van stillevens van een enkel object zoals een biet of een ei op een tafellaken. Vervolgens is hij ook mensen gaan schilderen, te beginnen met een zelfportret. Nu schildert Markard vrijwel uitsluitend nog mensen. Hij zegt hier zelf over: ‘Het heeft niets met psychologie te maken. Ik beschouw mijn werk als een dialoog tussen datgene wat ik zie en wat ik daar als het ware op antwoord. De wisselwerking tussen mij en mijn modellen is daarbij onmisbaar. De interactie tussen twee mensen is zoiets ongrijpbaars en fascinerends; soms lijk je een en dan ineens sta je op grote afstand van elkaar of zelfs lijnrecht tegenover elkaar, als in een magnetisch krachtenveld. Dit mechanisme werkt niet bij landschappen of stillevens. Ik streef er niet naar mijn modellen zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven. Ik denk dat juist de kracht van figuurstukken is dat de beschouwer geïnteresseerd raakt in de figuur zonder de afgebeelde te kennen. Schilderen doe ik altijd zonder de aanwezigheid van een model.’

Door zijn financiële onafhankelijkheid kon Markard in volledige artistieke vrijheid een oeuvre scheppen. Een oeuvre dat gedurende de jaren groeide en tegelijkertijd met zijn maker mee evolueerde. Een keuze uit de tekeningen en schilderijen van Hermann Markard is te zien in de tentoonstelling  Figuurstukken in het Drents Museum.

De kunstenaar

Hermann Markard (1926) begint op zestienjarige leeftijd, te tekenen en schilderen aan de kunstacademie in Karlsruhe. Na een paar semesters moet hij in militaire dienst. Hij vindt na de oorlog de mogelijkheid om zijn studie voort te zetten. Wanneer hij zijn studie aan de 'Schule des Sehens' van Oskar Kokoschka in Salzburg heeft afgerond, begint hij zijn professionele leven en carrière. Vanaf 1980 tekent en schildert Markard uitsluitend nog menselijke figuren. Markard woont en werkt in Amsterdam. 

‘Schilderen doe ik altijd zonder de aanwezigheid van een model. Mijn schildertechniek is te gecompliceerd om me tegelijkertijd te moeten concentreren op het model en op het schilderen. Mijn tekeningen en mijn geheugen zijn de basis voor en mijn houvast bij het schilderen.’ - Hermann Markard

Tags



Meer informatie

Overige inzendingen voor dit kunstwerk

Gerelateerde Kunstwerken