Over de inzending
In het licht van een nieuwe dag worden twee geliefden samen wakker, uitkijkend over een stad. Ze beseffen dat hun perspectief is veranderd: vanaf nu niet meer ik en jij, maar voor altijd wij. Ze horen bij elkaar.
Links van de artiest: Instagram
Informatie over het kunstwerk
Wat je ziet
Op de voorgrond een fantasie loggia met een zwart/witte tegelvloer en ribgewelven gedragen door ruiten. In de achtergrond Delft gezien vanuit het westen met stadswallen, molens en de torens van de Oude en Nieuwe Kerk en het Stadhuis.
Het verhaal achter het werk
De compositie van het schilderij, met een gezicht op een stad vanuit een fantasie-loggia is zeer ongewoon. Men vraagt zich af of dit schilderij, waarin de voorgrond met een wat merkwaardig perspectief een zo belangrijke plaats inneemt, niet door een soort kijkkastje bekeken moest worden. Juist bij Delftse schilders bestond een hoge mate van belangstelling voor perspectief om een sterke dieptewerking te suggereren. In ieder geval is de loggia een fantasie, die de schilder heeft toegevoegd aan het overigens exacte topografische beeld van Delft, met van links naar rechts, de torens van de Nieuwe Kerk, de Oude Kerk en het Stadhuis. Daarvoor ziet men de oude vestingwallen met de houten molens die door bakkers en brouwers werden gebruikt.
De kunstenaar
Daniel Vosmaer is één van de Delftse Meesters van de 17e eeuw. Hij was de zoon van Arent Woutersz Vosmaer, goudsmid te Delft en had drie zussen en drie broers, waarvan Claes ook kunstschilder was. Op 14 oktober 1650 werd hij lid van het Sint-Lucasgilde te Delft. Uit een aantal documenten blijkt een samenwerking met Carel Fabritius, maar Vosmaer woonde toen al in Den Briel, ofschoon hij zijn burgerschap van Delft behield. Hij was in 1661 getrouwd met Annetje Eduwards de Neeff. Het echtpaar had vijf kinderen.
Het kunstwerk wekt een imaginaire situatie. Op de achtergrond is de historische binnenstad van Delft in 17e eeuw te zien.
Tags
Meer informatie