Over de inzending
Je kunt de zee niet beheersen, je kunt jezelf alleen maar aanpassen en altijd maar tot een bepaald punt de controle houden.
In dit nummer brengen we analoge instrumentatie samen met elektronische apparatuur waarbij men ook maar tot een bepaald punt weet wat men kan verwachten.
Wij vertalen de vele gezichten van de zee naar verschillende texturen en maken gebruik van herhalende/ostinato patterns. De sequenties lopen door en het verhaal word verteld door de klanken te veranderen en te bewerken - de essentie blijft bestaan.
Links van de artiest: Website Facebook Instagram
Informatie over het kunstwerk
Dit zie je
Dit monumentale schilderij is typisch Hendrik Willem Mesdag. Het is opgezet in forse, dikke penseelstreken: alles draait hier om lucht, licht en water in één kolkend verband. In 1906 verwoordde Hendrik Willem dit streven als volgt: ‘De beweging van de zee - … de diepte, en het licht’.
Het verhaal achter het werk
Hendrik Willem bouwde vanaf 1870 een reputatie op als schilder van woeste golven, het liefst op groot formaat. Woelige branding is hier een goed voorbeeld van. De kunstenaar stelt de zee voor. als een machtige natuurkracht waarvan de mens totaal afhankelijk is. De twee schepen in de verte versterken de weidsheid van de compositie. Met brede penseelstreken in alle richtingen is de kunstenaar erin geslaagd om ook de wolkenlucht de suggestie van beweging te geven.
Bijzondere weetjes
Nadat Hendrik Willem in 1881 zijn Panorama van Scheveningen had geschilderd, koos hij ook voor zijn gewone schilderijen steeds grotere doeken en werden zijn penseelstreken steeds grover. Woelige branding is een mooi voorbeeld van zo’n monumentaal schilderij, uitgevoerd in een losse schildertoets.
Over de kunstenaar
Na enige jaren in het bankbedrijf van zijn vader, begon Hendrik Willem Mesdag (1831-1915) op zijn 35ste een loopbaan als kunstenaar. Om zich verder in de kunst te bekwamen ontving hij in Brussel lessen van de Nederlandse schilder Willem Roelofs. In 1869 vestigde hij zich dicht bij de kust, in Den Haag. De Noordzee werd zijn hoofdthema, het Scheveningse strand zijn favoriete werkstek. Vanuit een vaste hotelkamer schetste hij de zee in al haar stemmingen: dreigend, vredig en spookachtig. Deze voorstudies werkte hij in zijn atelier uit tot schilderijen. De nadruk legde hij op het steeds veranderende spel tussen lucht, licht en water.
Tags
Lucht Licht Water Natuurkracht Zee ScheveningenMeer informatie
Overige inzendingen voor dit kunstwerk
-
Woelige Branding
Van: Eric Coen Versteeg
Genre: Experimenteel
2068 1521 dagen 0 stemmen -
Wilde haren
Van: Anne-Tjerk Mante & Micha Götz
Genre: Singer/Songwriter
1897 1514 dagen 0 stemmen -
Golven
Van: JOLENEJOLENE
Genre: Singer/Songwriter
1329 1492 dagen 0 stemmen