Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Accepteren Meer weten ? Niet accepteren

Evolution? - The Steady Itch

Kunstwerk: Madonna (after Omomá & Céline), Kunstenaar: Roy Villevoye, Museum: Tropenmuseum

Over de inzending

We leven helaas in een tijd waarin achterdocht hoogtij viert en mensen elkaar soms het licht in de ogen niet gunnen.
Laat staan dat men een poging doet om elkaar te begrijpen.
Het kunstwerk Madonna van Roy Villevoye is voor mij een hoopvol beeld.
Tegelijk roept het ook vragen bij me op.
Een donkere man met een lichte baby in zijn armen, waarom zien we dit beeld zo zelden?
En als andere mensen dit werk zien, hebben zij daar dan positieve of negatieve associaties bij?
En als het geen kunstwerk zou zijn, maar een werkelijke situatie? Zou het dan uitmaken waar deze situatie zich afspeelt? Waarom?
Dit inspireerde me tot het schrijven van 'Evolution?'
Een swingend nummer waarin deze vragen aan bod komen.
‘Who holds your baby? Who holds a knife? Who will you vote for to protect your life?’


Links van de artiest: Website Facebook

Details

3682 Views
2225 Dagen
8 Stemmen

Deel deze inzending






Artiest: The Steady Itch
Nummer: Evolution?
Genre: Soul/Funk
Kunstwerk: Madonna (after Omomá & Céline)
Kunstenaar: Roy Villevoye
Museum: Tropenmuseum

Informatie over het kunstwerk

Wat je ziet

Van donzige babyhaartjes tot een ontstoken oog: het beeld van een donkere, kleine man met een witte baby is levensecht. Bezoekers schrikken er daarom soms van als ze het beeld passeren. De man is een vriend van de kunstenaar Roy Villevoye, genaamd Omomá, een Asmat in het Indonesissche Papoea. De baby in Omamá's armen is de dochter van de kunstenaar, Céline. Deze ontmoeting heeft in het echt nooit plaatsgevonden, de kunstenaar heeft het gecreëerd.

Het verhaal achter het werk

Het is een beeld van vriendschap: alleen wie je vertrouwt, geef je het dierbaarste en kwetsbaarste wat je hebt in handen. Het is een vriendschap tussen twee kunstenaars uit zeer verschillende culturen en delen van de wereld. Omomá is beeldhouwer. Omdat het bij de Asmat verboden is om levende mensen af te beelden heeft Omomá het beeld nooit willen zien. Toch was er wederzijds respect: na enige onderhandelingen ging Omomá ermee akkoord dat zijn vriend iets maakte wat in zijn eigen cultuur niet mocht.

De kunstenaar

Roy Villevoye is beeldend kunstenaar en heeft zijn atelier in Amsterdam. Behalve zijn eigen werk staan daar voorouderbeelden en andere voorwerpen uit Papua. Villevoye werd in 1960 geboren in Maastricht. Na zijn studie aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam was hij vanaf 1984 vijf jaar lang assistent van de wereldberoemde Amerikaanse kunstenaar Sol LeWitt. Sinds 1985 exposeert Roy Villevoye zijn eigen werk in binnen- en buitenland: schilderijen, foto’s, installaties en films. Hij won met zijn werk een aantal kunstprijzen, waaronder de Charlotte Köhlerprijs (1988) de David Röell Prijs voor zijn hele oeuvre (2002), maar ook een Tiger Award van het International Film Festival Rotterdam (2006).

Tags



Meer informatie

Overige inzendingen voor dit kunstwerk

Gerelateerde Kunstwerken