Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Meer weten Sluiten en accepteren

Is THE DIFFERENCE van F.J.Witteveen jouw favoriet? Het is helaas niet meer mogelijk om te stemmen

THE DIFFERENCE - F.J.Witteveen

Kunstwerk: Madonna (after Omomá & Céline), Kunstenaar: Roy Villevoye, Museum: Tropenmuseum

Motivatie van de artiest

Het kunstwerk roept bij mij in eerste instantie 'contrast', c.q. 'verschil in werelden' op. Dit heb ik in het liedje geprobeerd uit te leggen tegen de achtergrond van de rottigheid en misstanden in de (wijde) wereld om ons heen. Dat de volwassen man een blank kind draagt, is voor mij het ultieme contrast, zij het dat dit tegelijkertijd ook symbool staat voor de ultieme verbintenis van mensen met elkaar. En als je het daarover het, heb je het ook over wederzijds vertrouwen, respect, medemenselijkheid, etc. In het liedje worden zaken genoemd als gelijkheid, vrijheid van meningsuiting, menselijkheid, naastenliefde en ga zo maar door. In het refrein komt echter in de laatste regel 'de aap uit de mouw'. Nl. Is it the difference between you and me? Dit duidt op het feit dat de essentie van het leven: vrij zijn in wie je bent en wie je niet bent, vrij zijn in wat je wilt en wat je niet wilt, vrij zijn in wat je gelooft en wat je niet gelooft, altijd iets is in relatie tot een ander. Het verschil tussen 'jou en mij' vormt dus de basis voor een wereld zonder geweld, oorlog, misbruik en noem alles wat slecht is maar op.

Details

544 Views
442 Dagen
0 Stemmen

Deel deze inzending






Artiest: F.J.Witteveen
Nummer: THE DIFFERENCE
Genre: Singer/Songwriter
Kunstwerk: Madonna (after Omomá & Céline)
Kunstenaar: Roy Villevoye
Museum: Tropenmuseum

Informatie over het kunstwerk

Wat je ziet

Van donzige babyhaartjes tot een ontstoken oog: het beeld van een donkere, kleine man met een witte baby is levensecht. Bezoekers schrikken er daarom soms van als ze het beeld passeren. De man is een vriend van de kunstenaar Roy Villevoye, genaamd Omomá, een Asmat in het Indonesissche Papoea. De baby in Omamá's armen is de dochter van de kunstenaar, Céline. Deze ontmoeting heeft in het echt nooit plaatsgevonden, de kunstenaar heeft het gecreëerd.

Het verhaal achter het werk

Het is een beeld van vriendschap: alleen wie je vertrouwt, geef je het dierbaarste en kwetsbaarste wat je hebt in handen. Het is een vriendschap tussen twee kunstenaars uit zeer verschillende culturen en delen van de wereld. Omomá is beeldhouwer. Omdat het bij de Asmat verboden is om levende mensen af te beelden heeft Omomá het beeld nooit willen zien. Toch was er wederzijds respect: na enige onderhandelingen ging Omomá ermee akkoord dat zijn vriend iets maakte wat in zijn eigen cultuur niet mocht.

De kunstenaar

Roy Villevoye is beeldend kunstenaar en heeft zijn atelier in Amsterdam. Behalve zijn eigen werk staan daar voorouderbeelden en andere voorwerpen uit Papua. Villevoye werd in 1960 geboren in Maastricht. Na zijn studie aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam was hij vanaf 1984 vijf jaar lang assistent van de wereldberoemde Amerikaanse kunstenaar Sol LeWitt. Sinds 1985 exposeert Roy Villevoye zijn eigen werk in binnen- en buitenland: schilderijen, foto’s, installaties en films. Hij won met zijn werk een aantal kunstprijzen, waaronder de Charlotte Köhlerprijs (1988) de David Röell Prijs voor zijn hele oeuvre (2002), maar ook een Tiger Award van het International Film Festival Rotterdam (2006).

Tags



Meer informatie

Overige inzendingen voor dit kunstwerk

Gerelateerde Kunstwerken