Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Accepteren Meer weten ? Niet accepteren

Madonna - Yes Miss No Miss

Kunstwerk: Madonna (after Omomá & Céline), Kunstenaar: Roy Villevoye, Museum: Tropenmuseum

Over de inzending

Omomá en Céline leven in twee verschillende werelden met maar één connectie: de Kunstenaar Villevoye en zijn beeld. Omomá en Céline zullen elkaar nooit zien, daarom is de tekst van dit nummer ook op zo’n manier geschreven dat het “langs elkaar heen gaat”. De eerste regel is steeds vanuit het oogpunt van een vader naar zijn dochter (Villevoye en Céline), die daarop vanuit de kunstenaar en zijn collega/vriend (Villevoye en Omomá). 



Hear me sing and listen too (Céline)

It can’t always be the same (Omomá)

Count the stars and greet the moon (Céline)

What we do to have some fame (Omomá)

Morning breaks it always does (Céline)

If I could I let you see (Omomá)

it won’t be just like it was (Céline)

What you really mean to me. (Omomá)



Hierdoor zou je de tekst kunnen lezen als twee verschillende teksten. Toch vormen ze samengevoegd ook iets bijzonders. Dat wat - wellicht - kunst ook is: op elke manier te interpreteren.


Links van de artiest: Website Facebook Instagram

Details

2266 Views
2008 Dagen

Deel deze inzending






Artiest: Yes Miss No Miss
Nummer: Madonna
Genre: Soul/Funk
Kunstwerk: Madonna (after Omomá & Céline)
Kunstenaar: Roy Villevoye
Museum: Tropenmuseum

Informatie over het kunstwerk

Wat je ziet

Van donzige babyhaartjes tot een ontstoken oog: het beeld van een donkere, kleine man met een witte baby is levensecht. Bezoekers schrikken er daarom soms van als ze het beeld passeren. De man is een vriend van de kunstenaar Roy Villevoye, genaamd Omomá, een Asmat in het Indonesissche Papoea. De baby in Omamá's armen is de dochter van de kunstenaar, Céline. Deze ontmoeting heeft in het echt nooit plaatsgevonden, de kunstenaar heeft het gecreëerd.

Het verhaal achter het werk

Het is een beeld van vriendschap: alleen wie je vertrouwt, geef je het dierbaarste en kwetsbaarste wat je hebt in handen. Het is een vriendschap tussen twee kunstenaars uit zeer verschillende culturen en delen van de wereld. Omomá is beeldhouwer. Omdat het bij de Asmat verboden is om levende mensen af te beelden heeft Omomá het beeld nooit willen zien. Toch was er wederzijds respect: na enige onderhandelingen ging Omomá ermee akkoord dat zijn vriend iets maakte wat in zijn eigen cultuur niet mocht.

De kunstenaar

Roy Villevoye is beeldend kunstenaar en heeft zijn atelier in Amsterdam. Behalve zijn eigen werk staan daar voorouderbeelden en andere voorwerpen uit Papua. Villevoye werd in 1960 geboren in Maastricht. Na zijn studie aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam was hij vanaf 1984 vijf jaar lang assistent van de wereldberoemde Amerikaanse kunstenaar Sol LeWitt. Sinds 1985 exposeert Roy Villevoye zijn eigen werk in binnen- en buitenland: schilderijen, foto’s, installaties en films. Hij won met zijn werk een aantal kunstprijzen, waaronder de Charlotte Köhlerprijs (1988) de David Röell Prijs voor zijn hele oeuvre (2002), maar ook een Tiger Award van het International Film Festival Rotterdam (2006).

Tags



Meer informatie

Overige inzendingen voor dit kunstwerk

Gerelateerde Kunstwerken