Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Accepteren Meer weten ? Niet accepteren

Kaders - Liza Dries en Endless Fun

Kunstwerk: Sky cathedral III, Kunstenaar: Louise Nevelson, Museum: Kröller-Müller Museum

Over de inzending

In de rij van kunstwerken sprak Sky Cathedral III aan, omdat het op een manier zo geluidsloos krachtig is.

We hebben deze krachtige uitstraling van het kunstwerk in het nummer terug proberen laten komen doormiddel van een beat, bass en synths die gelijk met power inzetten. De combinatie met de ietwat rustigere stem was onze manier om te vertalen hoe krachtig het beeld van Sky Cathedral III is, terwijl het tegelijkertijd niet schreeuwt met kleuren of materialen. Ook is het kunstwerk kwetsbaar op een manier, omdat het uit allemaal losse delen is opgebouwd. Normaal gesproken zijn nummers waarin Liza zingt veel zachter en het was cool om dit keer een andere weg in te gaan. Het kunstwerk stond op een niet te directe manier voorop in de tekst, maar er zitten ook delen van contact tussen mensen en onzekerheid over realiteit in. ‘Niets is wat het lijkt’ is het kern element voor onze blik op dit kunstwerk, dat een werk met zo veel power opgebouwd wordt uit gevonden hout en krotten van de straat, materialen die eigenlijk al vergeten waren.

We zijn in het maakproces verliefd geworden op hoe Nevelson in interviews praat, dat op de vraag: “Wat vind je er van dat je werken zo goed aan slaan?”, ze antwoordt met: “Ik word natuurlijk het liefst gekust”. Eerlijk en herkenbaar, terwijl veel mensen zoiets niet altijd zouden zeggen.


Links van de artiest: Website Facebook Instagram

Details

1718 Views
1223 Dagen
3 Stemmen

Deel deze inzending






Artiest: Liza Dries en Endless Fun
Nummer: Kaders
Genre: Indie
Kunstwerk: Sky cathedral III
Kunstenaar: Louise Nevelson
Museum: Kröller-Müller Museum

Informatie over het kunstwerk

Dit zie je
Sky cathedral III is een wandsculptuur dat bestaat uit gestapelde houten kistjes en kratten. Louise Nevelson vult ze met oude spullen die ze verzamelt in de straten van New York. Vervolgens schildert ze de gehele constructie zwart om de verschillende elementen samen te brengen tot een krachtig geheel.

Het verhaal achter het werk
Louise Nevelson wil met haar werk ‘het sublieme’ verbeelden. Met het sublieme wordt bedoeld dat iets zo groots is dat het ongrijpbaar, onbevattelijk is. Daarnaast zoekt ze in haar werk naar een ongrijpbare plek tussen hemel en aarde, droom en werkelijkheid. Met titels als Sky cathedral stuurt ze aan op een spirituele interpretatie van haar sculpturen, die zouden kunnen dienen als altaar of plaats van toewijding.
Nevelson kiest voor zwart omdat deze kleur voor haar status en gewichtigheid uitstraalt. Ze schrijft hierover: ‘Toen ik verliefd werd op zwart, bevatte het alle kleuren. Het was geen ontkenning van kleur. Het was een acceptatie. Want zwart omvat alle kleuren. Zwart is de meest edele kleur van allemaal.’

Waarom uitgekozen voor Art Rocks?
Louise Nevelson struint de straten van New York af naar objecten die ze voor haar sculpturen kan gebruiken. Oude kratten, spijkers en afval krijgen allemaal een nieuw leven in haar indrukwekkende kunstwerken. We hopen dat dit krachtige werk zal leiden tot muziek die de toeschouwers en toehoorders omverblaast.

Bijzonder weetje
Sky cathedral wordt niet in zijn geheel bewaard, maar ieder kistje en kratje wordt los verpakt. Elke keer dat het werk tentoongesteld wordt, moeten de kistjes opnieuw worden opgestapeld.’

Over de kunstenaar
Louise Nevelson (Kiev, 1899-New York, 1988) is een Amerikaanse beeldhouwer, die bekend staat om haar monumentale, monochrome, houten wandreliëfs die ze vanaf de jaren vijftig produceert. Ze is actief binnen het kunstcircuit in New York, waar ze wordt omringd door mannelijke collega’s die zich bezighouden met het Abstract Expressionisme. Haar innovatieve sculpturen en installaties van groot formaat vormen een inspiratiebron voor een jongere generatie kunstenaars die zich bezighoudt met installatie kunst en feministische kunststromingen.

"I began to see things, almost anything on the street, as art . . . that's why I pick up old wood that had a life, that cars have gone over and the nails have been crushed . . . All [my] objects are retranslated—that's the magic." - Louise Nevelson

Tags



Meer informatie

Overige inzendingen voor dit kunstwerk

Gerelateerde Kunstwerken