Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Accepteren Meer weten ? Niet accepteren

Sky cathedral III

Louise Nevelson / Kröller-Müller Museum / 1959


Terug naar kunstwerken

Louise Nevelson

Dit zie je
Sky cathedral III is een wandsculptuur dat bestaat uit gestapelde houten kistjes en kratten. Louise Nevelson vult ze met oude spullen die ze verzamelt in de straten van New York. Vervolgens schildert ze de gehele constructie zwart om de verschillende elementen samen te brengen tot een krachtig geheel.

Het verhaal achter het werk
Louise Nevelson wil met haar werk ‘het sublieme’ verbeelden. Met het sublieme wordt bedoeld dat iets zo groots is dat het ongrijpbaar, onbevattelijk is. Daarnaast zoekt ze in haar werk naar een ongrijpbare plek tussen hemel en aarde, droom en werkelijkheid. Met titels als Sky cathedral stuurt ze aan op een spirituele interpretatie van haar sculpturen, die zouden kunnen dienen als altaar of plaats van toewijding.
Nevelson kiest voor zwart omdat deze kleur voor haar status en gewichtigheid uitstraalt. Ze schrijft hierover: ‘Toen ik verliefd werd op zwart, bevatte het alle kleuren. Het was geen ontkenning van kleur. Het was een acceptatie. Want zwart omvat alle kleuren. Zwart is de meest edele kleur van allemaal.’

Waarom uitgekozen voor Art Rocks?
Louise Nevelson struint de straten van New York af naar objecten die ze voor haar sculpturen kan gebruiken. Oude kratten, spijkers en afval krijgen allemaal een nieuw leven in haar indrukwekkende kunstwerken. We hopen dat dit krachtige werk zal leiden tot muziek die de toeschouwers en toehoorders omverblaast.

Bijzonder weetje
Sky cathedral wordt niet in zijn geheel bewaard, maar ieder kistje en kratje wordt los verpakt. Elke keer dat het werk tentoongesteld wordt, moeten de kistjes opnieuw worden opgestapeld.’

Over de kunstenaar
Louise Nevelson (Kiev, 1899-New York, 1988) is een Amerikaanse beeldhouwer, die bekend staat om haar monumentale, monochrome, houten wandreliëfs die ze vanaf de jaren vijftig produceert. Ze is actief binnen het kunstcircuit in New York, waar ze wordt omringd door mannelijke collega’s die zich bezighouden met het Abstract Expressionisme. Haar innovatieve sculpturen en installaties van groot formaat vormen een inspiratiebron voor een jongere generatie kunstenaars die zich bezighoudt met installatie kunst en feministische kunststromingen.

"I began to see things, almost anything on the street, as art . . . that's why I pick up old wood that had a life, that cars have gone over and the nails have been crushed . . . All [my] objects are retranslated—that's the magic." - Louise Nevelson

Informatie

Afmetingen
300 x 345 cm

Materiaal
Hout, verf

Te zien 
Onderdeel van de tentoonstelling Paint it black

Editie
2020

Tags

1959 Overig Politiek Abstract Installatie

Kröller-Müller Museum

Link naar collectie

Deel dit kunstwerk




Inzendingen

Gerelateerde Kunstwerken