Over de inzending
Het moment dat we het kunstwerk voorbij zagen komen hadden wij allerlei associaties die we heel graag in een nummer wilde verwerken.
Voor het verhaal willen we jullie meenemen op zee.
Met de lange legato melodie lijnen symboliseren wij een rustige zeestroming. In de prechorus daar en tegen is de melodie juist heel ritmisch en staccato. Dit is de ruwe kant van de zee met haar hoge golven.
Het mineur karakter in de coupletten en Pre-Chorus staat voor de wanhoop die veel scheepsliederen ervaren tijdens zo’n reis.
Het majeur karakter van het refrein symboliseert juist de hoop op het moment dat zij weer naar huis gaan en de woeste zee achter zich te laten.
Het refrein is een tekstuele weergave van wat er te zien is op het schilderij. Rust, vrede en het prachtige avondrood. Het couplet en Prechorus vertellen juist het tegenovergestelde. Die vertellen welke omstandigheden vooraf gingen.
De koortjes tijdens de solo stellen de zeemannen voor die al maanden op zee zitten en dan eindelijk de kust in zicht zien.
We hebben een vioolpartij geschreven om wat traditioneels terug laten komen in de muziek. De viool en gitaar spelen lange legato noten om de openheid en eindeloosheid van de zee na te bootsen.
Verder hebben we gekozen voor een 6/8 maat op 80 bpm om het gevoel te geven van deinende golven.
Informatie over het kunstwerk
Dit zie je
Het schilderij is volledig opgebouwd uit rode tonen: lucht en water zijn qua kleur bijna niet te onderscheiden. Hendrik Willem zorgde er wel voor dat de schepen niet in de lucht zweven: ze liggen duidelijk in het kalme water, mede door hun reflectie. Een schilderij als dit bouwde Hendrik Willem laag voor laag op. Onderin begon hij met een laag groenblauw, die hij vervolgens overschilderde met verschillende rode tonen, van oranje tot roze. Je ziet her en der nog het groenblauw doorschemeren. In de voorgrond voegde Hendrik Willem tonen van grijsgroen toe. Door deze werkwijze kwam het avondrood nog duidelijker naar voren en krijgt dit schilderij die warme gloed.
Het verhaal achter het werk
Hendrik Willem begon na 1885 kleurrijker te werken. Hij speelde met het versterken en verzwakken van kleuren ten opzichte van elkaar. Op dit schilderij is oranjegrijs de dominante kleur, afgewisseld met roze, groen, bruin en wat geel. Aan de onderkant overschilderde de kunstenaar met groen en zette deze kleur tegen het oranje en grijs. Zo lijkt een kleur telkens anders, lichter of donkerder, afhankelijk van de omliggende kleuren.
Over de kunstenaar
Na enige jaren in het bankbedrijf van zijn vader, begon Hendrik Willem Mesdag (1831-1915) op zijn 35ste een loopbaan als kunstenaar. Om zich verder in de kunst te bekwamen, ontving hij in Brussel lessen van de Nederlandse schilder Willem Roelofs. In 1869 vestigde hij zich dicht bij de kust, in Den Haag. De Noordzee werd zijn hoofdthema, het Scheveningse strand zijn favoriete werkstek. Vanuit een vaste hotelkamer schetste hij de zee in al haar stemmingen: dreigend, vredig en spookachtig. Deze voorstudies werkte hij in zijn atelier uit tot schilderijen. De nadruk legde hij op het steeds veranderende spel tussen lucht, licht en water.
Tags
Lucht Licht Water Natuurkracht Zee ScheveningenMeer informatie
Overige inzendingen voor dit kunstwerk
-
Keep On Riding
Van: Rubenson
Genre: Singer/Songwriter
3873 1522 dagen 1 stem -
Avondrood
Van: Kiki
Genre: Singer/Songwriter
2033 1464 dagen 0 stemmen -
Avondrood
Van: Anouk Wolf
Genre: Singer/Songwriter
2231 1460 dagen 0 stemmen -
Avondrood (is dit alles waard)
Van: Onwijs Gijs
Genre: Pop/Rock
1620 1460 dagen 0 stemmen -
Avondrood
Van: Abel & Bas Combo
Genre: Singer/Songwriter
1276 1460 dagen 0 stemmen -
Avondrood
Van: Linde Grooters en Celine Houben
Genre: Pop/Rock
1832 1460 dagen 0 stemmen -
Sync
Van: Gijs
Genre: Klassiek
1166 1460 dagen 0 stemmen