Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Meer weten ? Sluiten en accepteren

Is Modern Man van Mees jouw favoriet? Het is helaas niet meer mogelijk om te stemmen

Modern Man - Mees

Kunstwerk: Bananen, Kunstenaar: Marion Herbst, Museum: CODA Museum

Over de inzending

Voor mij symboliseren de ‘Bananen’ de moderne man. Het beeld van een man is in de laatste jaren erg aan het veranderen, naar mijn idee in positieve zin. Alle volwassenen van nu zijn opgegroeid met het idee dat een man stoer en sterk moet zijn. Een “echte man” draagt praktische kleding waarbij vrolijke kleuren vaak afwezig zijn. Een “echt man” huilt niet en is niet bang voor een stootje.
Gelukkig weten wij inmiddels dat deze opvatting absolute onzin is, en gelukkig maar. Mannelijkheid is eigenlijk een leeg begrip. Je bent een man omdat je geboren bent met een piemel, maar verder zegt dat helemaal niets over het karakter. Ik vind het daarom belangrijk en ook mooi om te zien dat de man zich meer ontwikkelt. Ik zie jongens over straat lopen op hakken en ze zijn niet bang om hun nagels te lakken. Eigenlijk is dat pas echt mannelijk. Jezelf te durven tonen zoals je echt bent, ondanks dat je weet dat heel veel mensen daar nog niet klaar voor zijn en dat vooral ook niet willen zijn.
Ik heb mijn nummer ‘Modern Man’ geschreven om te laten horen dat ik het oké vind als je niet het stereotype wilt zijn. Als jij je anders voelt dan de gele banaan, wees niet bang om dat te uiten.


Links van de artiest: Instagram

Details

792 Views
111 Dagen
2 Stemmen

Deel deze inzending






Artiest: Mees
Nummer: Modern Man
Genre: Jazz
Kunstwerk: Bananen
Kunstenaar: Marion Herbst
Museum: CODA Museum

Informatie over het kunstwerk

Dit zie je
Collier bestaande uit twee losse banaanvormen van papier-maché en poëzieplaatjes. De uiteinden van beide vormen zijn omwikkeld met groen lint dat de twee vormen aan de halszijde verbindt tot een collier.

Het verhaal achter het werk
Dit halssieraad van Marion Herbst uit 1986 is een prachtig, kleurrijk ‘tijdschrift’ dat toont hoe Herbst op zoek was naar een nieuwe beeldtaal, ander materiaalgebruik en een verfrissend idoom. In een periode die gedomineerd werd door de strakke, geometrische vormen van Gijs Bakker en Emmy van Leersum. Herbst verzette zich tegen dat wat ze duidde als ‘Hollands glad’ en vormde met Onno Boekhoudt, Françoise van den Bosch, Karel Niehorster en Berend Peter de BOE groep. Deze Bond van Oproerige Edelsmeden was in korte tijd beroemd en berucht bij collega’s en het publiek. Naast het verzet tegen het dogmatische van het Hollands Glad geeft Herbst met dit werk een kleurrijke, humoristische invulling aan de behoefte aan meer vrijheid, vrolijkheid en inhoudelijkheid en toont tegelijkertijd de veranderende opvatting over het sieraad.

Bijzonder weetje
Het collier bestaat uit twee banaanvormen van papier-maché en is beplakt met poëzieplaatjes. De uiteinden zijn omwikkeld met een groen lint dat de twee vormen verbindt tot collier.

Over de kunstenaar
Marion Herbst (Lingen, Duitsland, 1 december 1944 – Den Bosch, 12 januari 1995) was onder meer actief als sieraadontwerper, edelsmid en beeldhouwer.

Tags



Meer informatie

Overige inzendingen voor dit kunstwerk

Gerelateerde Kunstwerken