Over de inzending
‘Negative gravity’ is een nummer over gelukkig zijn in een wereld die draait om succes. Ik zelf voel een enorme druk. Druk om geld te verdienen, om gezien te worden, om leuk gevonden te worden, om er toe te doen, om mijn droom te bereiken, om veel likes op instagram te hebben. We zijn verblind door onze dromen, de maatschappij heeft ons in zijn macht. Jonge meisjes en jongens hebben last van eetstoornissen door de mode industrie, tiktak, instagram, antidepressie pillen vliegen over de toonbank, en ga zo maar door.
Soms zou ik gewichtsloos willen zijn. Even geen druk willen voelen.
Om even van de hak op de tak te springen. Ik kijk vaak naar de sterren, en dan denk ik, waar maken we ons eigenlijk druk om? Of waar maar ik me eigenlijk druk om. Onze wereld en wij zijn zo ongelofelijk klein.
Hemelglobe, het kunstwerk waar ik dit nummer over geschreven heb staat voor mij symbool voor deze gevoelens. Omstreeks 1600 wist men nog vrij weinig over het heelal vergelen met wat wij nu weten. Maar ook nu weten we eigenlijk nog zo weinig. Maar we zijn zo erg op onszelf gefocust. Dat we vergeten wat er echt belangrijk is. We moeten de veranderingen niet vermijden die we zelf willen zien.
Links van de artiest: Facebook Instagram
Informatie over het kunstwerk
Dit zie je
De hemelglobe uit na 1630 is een bewerking van de eerste hemelglobe, die Willem Jansz. Blaeu omstreeks 1598 vervaardigde. Het zuidelijke gedeelte van de sterrenhemel was vóór het einde van de zestiende eeuw zo goed als onbekend. Dankzij grote overzeese expedities ontstond een nieuw beeld van hemel en aarde. Op één van de reizen van de Hollandse vloot naar Indië, werd zelfs een nieuwe ster ontdekt, die op de bol staat aangegeven als ‘Novae’.
Aardglobes of ´wereldclooten´ vormden altijd samen met een hemelglobe een paar. Net als zijn vader Willem vervaardigde Joan Blaeu land- en zeekaarten, atlassen en globes. Deze werden aangepast na nieuwe ontdekkingen. De vierde editie van de globe toont de wereldbol met tal van lege plekken; die waren nog niet in kaart gebracht. Zo is van Australië alleen de westelijke en noordelijke kustlijn te zien, in 1644 ontdekt door Abel Tasman.
Het verhaal achter het werk
Amsterdam werd in de 17e eeuw het alsmaar groeiende centrum van internationale handel, overzeese expansie en rijkdom. In zo’n stad bestonden de internationale contacten, de financiële middelen én de afzetmarkt om een bloeiende uitgeverij van kaarten en atlassen te beginnen. Niet alleen waren er voldoende zeelieden en kooplieden die behoefte hadden aan betrouwbare navigatiemiddelen, ook bleken tal van welgestelde burgers nieuwsgierig naar de wereld achter de horizon. Zij waren bereid geld uit te geven voor bijvoorbeeld de luxueus uitgegeven Atlas Major (1662) of voor imposante globes.
Waarom uitgekozen voor Art Rocks
“In de 17e eeuw was Amsterdam niet alleen het centrum van de wereldhandel, maar ook dat van de kennis van de wereld, zeker waar dat gaat om cartografie. Begrijpelijk, want goede kaarten van de wereld en werelddelen waren onmisbaar voor die handel. De honger naar kennis en de honger naar goederen uit de hele wereld gingen dus hand in hand. Dat levert een interessante en prangende spanning op: in hoeverre is de kennis van de wereld een vorm van kolonialisme? Is het in huis nemen van de wereld en het universum ook een vorm van toeëigening?”
Over de kunstenaars
Willem Jansz. Blaeu (Uitgeest, 1571 – 1638) was een Nederlandse cartograaf en globemaker.
Joan Willemsz. Blaeu (Amsterdam, 1598/99 – 1673) was een Nederlandse drukker en uitgever, cartograaf en uitgever van vermaarde atlassen.
Tags
Universum Aarde CartografieMeer informatie
Overige inzendingen voor dit kunstwerk
-
Lied voor de aarde
Van: Tineke Slats
Genre: Klassiek
1743 1510 dagen 0 stemmen -
Out in Nothing
Van: Carthago
Genre: Electronic/Ambient
2702 1460 dagen 239 stemmen