Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Meer weten Sluiten en accepteren

Is Appearances van Phoenix Lights jouw favoriet? Helaas zijn ze niet door naar de halve finale

Appearances - Phoenix Lights

Kunstwerk: Zelfportret, Kunstenaar: J.H. Moesman, Museum: Centraal Museum

Motivatie van de artiest

De donkere sfeer van het schilderij (de linker kant) inspireerde ons tot het maken van een melancholisch, geladen nummer over vervallen liefde. Maar zo simpel is het niet want de bloem en de blauwe hemel (rechter kant van het schilderij) deden ons voelen dat er hoop is op het ontstaan van iets nieuws, moois uit dit verval. Dit komt bij het nummer door in het 3e couplet. Ons nummer heet “Appearances”, want dingen zijn soms anders dan op het eerste gezicht- in het metalen borst is eigenlijk de reflectie van de man; de vrouw lijkt dood te gaan,maar geeft zich eigenlijk over aan het proces en daarmee voedt ze de bloem (de ziel, de liefde?). Contrasten donker en licht, verleden en toekomst, zijn te horen in het nummer zowel in de lyrics als de sfeer, opbouw en dynamiek. Melancholie, met hoop op iets nieuws, moois in de toekomst.


Links van de artiest: Website Facebook Instagram

Details

575 Views
22 Dagen
0 Stemmen

Deel deze inzending






Artiest: Phoenix Lights
Nummer: Appearances
Genre: Pop/Rock
Kunstwerk: Zelfportret
Kunstenaar: J.H. Moesman
Museum: Centraal Museum

Informatie over het kunstwerk

Het verhaal achter het werk

Moesman beeldde zich af als weerspiegeling in de borst van de vrouw. Het is een verwijzing naar Jan van Eycks Arnolfiniportret, een verlovingsportret. Moesmans Zelfportret is er de wrange variant van. De schilder wilde zich verloven met een meisje, Lenie, maar haar ouders waren erop tegen. Lenie spoorde Moesman ertoe aan een schilderij te maken dat hun onmogelijke liefde zou verbeelden. Moesman liet zich inspireren door een foto van de sterfscène in een in die tijd bekend toneelstuk over dat onderwerp. Toen Lenie de verloving verbrak veranderde Moesman het schilderij: het bovenbeen verdween onder een vaalbruine rok waaruit een rode papaver steekt, het gezicht werd deels ontvleesd en de metalige borst werd toegevoegd.

Artistiek directeur Bart Rutten: ‘Dit werk is te vergelijken met het verschil tussen een harde tekst en poëzie. In dit werk komen droom en werkelijkheid samen met een autobiografische ondertoon. Dit werk is heel suggestief en stelt ratio op de proef.’

 

Tags



Meer informatie

Overige inzendingen voor dit kunstwerk

Gerelateerde Kunstwerken