Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Accepteren Meer weten ? Niet accepteren

As soon as I'm finished with school - Beechcraft Bonanza

Kunstwerk: Planets in my head, Kunstenaar: Kunstwerk door Yinka Shonibare, Museum: Tropenmuseum

Over de inzending

Bij Planets in My Head associeerde ik al heel snel een gevoel van de beperkingen die een school-omgeving op verbeelding en fantasie kan leggen, maar ook hoe deze verbeelding kan inspireren. De fantasie van de "leerling" in dit werk is ongetwijfeld groter dan de ruimte van de schoolbanken. Daarom schreef ik het nummer uit het perspectief van een persoon die je zou kunnen vergelijken met Casper van de strip Casper & Hobbes, die droomt over grote avonturen als kapitein van een ruimteschip terwijl hij in de klas zit.


Links van de artiest: Website Facebook Instagram

Details

2719 Views
2993 Dagen

Deel deze inzending






Artiest: Beechcraft Bonanza
Nummer: As soon as I'm finished with school
Genre: Singer/Songwriter
Kunstwerk: Planets in my head
Kunstenaar: Kunstwerk door Yinka Shonibare
Museum: Tropenmuseum

Informatie over het kunstwerk

Wat zie je?

Een bijzonder kind (8-10 jaar) zit in een ouderwets schoolbankje. In zijn hand een goudkleurige griffel waarmee hij in het tafelblad gekrast heeft: “You can’t trust nobody”. Het kind heeft een pakje aan van 18de-eeuwse snit, maar de stof is 20ste-eeuws: het is Dutch Wax, een stof met in felle kleuren bedrukt katoen, van oorsprong voor de Afrikaanse markt gemaakt in de Nederlands textielfabriek Vlisco. Het hoofd van het kind is een hemelglobe. Maar de namen van sterren en planeten zijn vervangen door namen van schrijvers van over de hele wereld.

Waar gaat het over?

De Brits-Nigeriaanse kunstenaar Yinka Shonibare werkt altijd met Dutch Wax, zo ook bij dit werk. Hij ontdekte de stof op een markt in de Londense wijk Brixton. Het verhaal achter Dutch Wax fascineerde hem. Ooit werd het ontwikkeld door Nederlandse textielfabrikanten om een machinale versie van Indonesische batik te maken voor de Indonesische markt. Maar daar zat de Indonesische markt niet op te wachten. Wonderlijk genoeg werd de stof wel populair in West-Afrika. Het dragen van kleding met deze motieven werd in de tijd van de dekolonisatie zelfs een teken van Afrikaanse trots en onafhankelijkheid. 

Het werk is onderdeel van een serie werken over kunsten en wetenschappen. Elk werk verbeeldt een kind dat bezig is met onder meer vioolspelen (muziek), door een telescoop kijken (astronomie) of zoals hier schrijvend in een schoolbankje (literatuur). Met de wereldschrijvers op de hemelbol laat Yinka Shonibare het universele en diverse van de cultuur van de wereld zien, en de beperkingen van het Engelse en Nigeriaanse onderwijs waar eigenlijk alleen de schrijvers van de westerse wereld onderdeel vormen van het literatuuronderwijs.

Over de kunstenaar

Yinka Shonibare geniet de laatste jaren een groeiende internationale bekendheid met zijn tableaux vivants van in African print geklede historische figuren. Hij werd geboren in Londen (1962), verhuisde op zijn derde jaar naar Lagos, Nigeria. Typisch product van een post-koloniale Britse upperclass opvoeding en een Nigeriaanse achtergrond, belandde Shonibare begin tachtiger jaren in het bruisende Londense kunstleven. Hier werd hij zich bewust van de discrepanties tussen achtergrond, opvoeding en dagelijkse realiteit.

"Door Afrikaanse stoffen veelvuldig in zijn werk toe te passen en daarbinnen te verwijzen naar de Westerse (kunst)geschiedenis, stelt Shonibare vragen als: wat is culturele identiteit, wat is de erfenis van het koloniale verleden en hoe verhouden deze zich tot elkaar?" Tropenmuseum

Tags

Planets Literatuur Identiteit Kennis Multiculturaliteit You never can trust anybody

Meer informatie

Overige inzendingen voor dit kunstwerk

Gerelateerde Kunstwerken