Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Meer weten Sluiten en accepteren

Is Ik trek weer een zak open van Ik trek weer een zak open jouw favoriet? Het is helaas niet meer mogelijk om te stemmen

Ik trek weer een zak open - Ik trek weer een zak open

Kunstwerk: Planets in my head, Kunstenaar: Kunstwerk door Yinka Shonibare, Museum: Tropenmuseum

Motivatie van de artiest

"Ik trek weer een zak open" is een nummer over wat je moet gaan doen met het leven, hoe je je geld moet verdienen, wat je kwaliteiten zijn. In dit kunstwerk komt voor mij duidelijk de scholier die zit te blokken in de schoolbanken naar voren. Ploeteren, leren, dingen onthouden in je hoofd stampen. Is dat wel allemaal nodig? Gaat het niet om heel andere kwaliteiten? De tekst waarop geïmproviseerd wordt kan worden toegezonden, maar is niet voor publicatie. De video is ook nog niet voor publicatie, maar meer als teaser.

"ik trek weer een zak open
het leven ligt op straat
dat is wat ik zou willen
dat is waarom het draait
oh poen, poen, poen
dat is waar het mij om is te doen
het liefst deed ik wat anders
ik weet alleen niet wat
dat is wat ik zou willen
daarom doe ik dat
bel maar snel een de dokter
misschien is nog niet te laat
is t nog te genezen
of dat het vanzelf overgaat
oh poen, poen, poen
dat is waar het mij om is te doen"


Links van de artiest: Website Facebook

Details

1329 Views
1126 Dagen
0 Stemmen

Deel deze inzending






Artiest: Ik trek weer een zak open
Nummer: Ik trek weer een zak open
Genre: Experimenteel
Kunstwerk: Planets in my head
Kunstenaar: Kunstwerk door Yinka Shonibare
Museum: Tropenmuseum

Informatie over het kunstwerk

Wat zie je?

Een bijzonder kind (8-10 jaar) zit in een ouderwets schoolbankje. In zijn hand een goudkleurige griffel waarmee hij in het tafelblad gekrast heeft: “You can’t trust nobody”. Het kind heeft een pakje aan van 18de-eeuwse snit, maar de stof is 20ste-eeuws: het is Dutch Wax, een stof met in felle kleuren bedrukt katoen, van oorsprong voor de Afrikaanse markt gemaakt in de Nederlands textielfabriek Vlisco. Het hoofd van het kind is een hemelglobe. Maar de namen van sterren en planeten zijn vervangen door namen van schrijvers van over de hele wereld.

Waar gaat het over?

De Brits-Nigeriaanse kunstenaar Yinka Shonibare werkt altijd met Dutch Wax, zo ook bij dit werk. Hij ontdekte de stof op een markt in de Londense wijk Brixton. Het verhaal achter Dutch Wax fascineerde hem. Ooit werd het ontwikkeld door Nederlandse textielfabrikanten om een machinale versie van Indonesische batik te maken voor de Indonesische markt. Maar daar zat de Indonesische markt niet op te wachten. Wonderlijk genoeg werd de stof wel populair in West-Afrika. Het dragen van kleding met deze motieven werd in de tijd van de dekolonisatie zelfs een teken van Afrikaanse trots en onafhankelijkheid. 

Het werk is onderdeel van een serie werken over kunsten en wetenschappen. Elk werk verbeeldt een kind dat bezig is met onder meer vioolspelen (muziek), door een telescoop kijken (astronomie) of zoals hier schrijvend in een schoolbankje (literatuur). Met de wereldschrijvers op de hemelbol laat Yinka Shonibare het universele en diverse van de cultuur van de wereld zien, en de beperkingen van het Engelse en Nigeriaanse onderwijs waar eigenlijk alleen de schrijvers van de westerse wereld onderdeel vormen van het literatuuronderwijs.

Over de kunstenaar

Yinka Shonibare geniet de laatste jaren een groeiende internationale bekendheid met zijn tableaux vivants van in African print geklede historische figuren. Hij werd geboren in Londen (1962), verhuisde op zijn derde jaar naar Lagos, Nigeria. Typisch product van een post-koloniale Britse upperclass opvoeding en een Nigeriaanse achtergrond, belandde Shonibare begin tachtiger jaren in het bruisende Londense kunstleven. Hier werd hij zich bewust van de discrepanties tussen achtergrond, opvoeding en dagelijkse realiteit.

"Door Afrikaanse stoffen veelvuldig in zijn werk toe te passen en daarbinnen te verwijzen naar de Westerse (kunst)geschiedenis, stelt Shonibare vragen als: wat is culturele identiteit, wat is de erfenis van het koloniale verleden en hoe verhouden deze zich tot elkaar?" Tropenmuseum

Tags

Planets Literatuur Identiteit Kennis Multiculturaliteit You never can trust anybody

Meer informatie

Overige inzendingen voor dit kunstwerk

Gerelateerde Kunstwerken