Over de inzending
Net als het uiltje, bestaat deze compositie uit losse herkenbare ‘materialen’, van zowel natuurlijke (fysieke instrumenten) als industriële (elektronische instrumenten) elementen. Het vertegenwoordigd het verhaal van het kleine uiltje. Zwevend over het landschap, observerend, om vervolgens neer te strijken op zijn hoge poten. Herkenbaar voor ons en de anderen dieren en zichzelf kenbaar makend door zijn typerende geluid.
Hooting at the moon - Als verbeelding van de vlucht.
Informatie over het kunstwerk
Wat zie je?
Van een aardewerken bakje maakt Picasso een deel van het lijf. De deksel van een blikje dient als kop. De vleugels bestaan uit lange, rechte spijkers en de pootjes en klauwen uit spijkers en schroeven. Voor de kromme snavel gebruikt hij delen van een tang en voor de ogen een paar bouten en moeren. De rest modelleert hij in gips. Zo ontstaat uit afval deze levendige, alerte, kleine roofvogel.
Waar gaat het over?
In dezelfde periode wanneer hij zich vestigt in Vallauris in Zuid-Frankrijk, maakt hij met grote vindingrijkheid beelden, samengesteld uit gevonden voorwerpen: een gebroken pot, een rieten mand, een vork, een zadel, een fietsstuur. Over het ontstaansproces van deze beelden zegt hij: "Ik zoek niet, maar ik vind.’" Ook het expressieve Uiltje ontstaat op deze manier.
Over de kunstenaar
Pablo Picasso (1881-1973) is tijdens zijn leven voortdurend bezig zijn observaties van de werkelijkheid en zijn visie op die werkelijkheid vorm te geven. Steeds weer zoekt hij naar nieuwe, ongebaande wegen om dit te bereiken. In 1948 vestigt hij zich in Vallauris in Zuid-Frankrijk. Daar bevinden zich verschillende pottenbakkerijen. Hij koopt er een oude parfumfabriek en richt deze in als atelier; hier experimenteert hij met klei en glazuur.
“Ik zoek niet, maar ik vind" Pablo Picasso over het ontstaansproces van zijn beelden
Tags
Afval Hergebruik Vindingrijk Natuur ExpressiefMeer informatie